Cristin-resultat-ID: 1466412
Sist endret: 6. januar 2018, 10:42
NVI-rapporteringsår: 2017
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2017

Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? : en studie av jenters og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen

Bidragsytere:
  • Pål Arild Lagestad

Tidsskrift

Acta Didactica Norge
ISSN 1504-9922
e-ISSN 1504-9922
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2017
Volum: 11
Hefte: 1
Open Access

Importkilder

Norart-ID: 1700611121

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? : en studie av jenters og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen

Sammendrag

Forskning peker på at kroppsøvingsfaget i den norske skolen synes å være en arena som flere gutter enn jenter finner attraktiv. Vi vet imidlertid lite om hvor-dan dette gir seg utslag i karakteren i kroppsøving. Ved hjelp av data ved-rørende alle de 6928 elevene som var registrert med kroppsøving i den videre-gående skolen i Nordland skoleåret 2010/11, ser denne studien nærmere på hvordan kroppsøvingskarakteren varierer i forhold til kjønn, og hvor ulike studieretninger og kjønnssammensetninger blir trukket inn i analysene. Resul-tatene viser at guttene fikk signifikant bedre karakterer i kroppsøving enn jentene, noe som gir utslag i at gutter i større grad enn jenter fikk toppkarak-teren 6, men også nest beste karakter 5. Flere jenter enn gutter fikk karakteren 3. Det er påfallende hvordan dette mønsteret viste seg å være stabilt, uavhengig av studieretning og kjønnssammensetning, noe som indikerer at denne vurder¬ingspraksisen ikke er tilfeldig. På bakgrunn av funnene og tidligere forskning blir det stilt spørsmål ved om gutters fysiske overlegenhet gis et fortrinn i karak¬tersettingen, ved at flere gutter enn jenter får toppkarakterene. Det blir videre argumentert for at funnene også kan være et resultat av at jenter generelt opp¬lever mindre trivsel i kroppsøvingen, noe som kan gi seg utslag i mindre deltak¬else og innsats i kroppsøving. Mer forskning omkring kroppsøvingslæreres vur¬deringspraksis må utføres før en med sikkerhet kan forklare funnene i studien.

Bidragsytere

Pål Arild Lagestad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 1 av 1