Cristin-resultat-ID: 1474980
Sist endret: 9. juni 2017, 13:02
Resultat
Rapport
2016

Beredskap for IKT og -elektrisitetsbrudd i nordiske hushold. Homerisk survey resultater fra Norge, Sverige og Island.

Bidragsytere:
  • Ardis Storm-Mathisen

Utgiver/serie

Utgiver

Forbruksforskningsinstituttet SIFO, Høgskolen i Oslo og Akershus

Serie

SIFO Prosjektnotat
ISSN 1503-3600

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2016
Hefte: 10
Antall sider: 248

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Beredskap for IKT og -elektrisitetsbrudd i nordiske hushold. Homerisk survey resultater fra Norge, Sverige og Island.

Sammendrag

Dette notatet gir en deskriptiv gjennomgang av resultater fra en web-survey om beredskap for strøm og IKT brudd i et representativt utvalg Nordiske hushold gjennomført av NORSTAT høsten 2016, på oppdrag fra SIFO. Surveyen inngår som del av datainnsamlingen og underlags notat i prosjektet Homerisk - Risk management strategies when households face collapsing electricity and digital infrastructure (www.homerisk.no) – et prosjekt ledet av SIFO og finansiert av Norges Forskningsråd, Samrisk II 2014-18. Surveyen kartlegger Norske, Svenske og Islandske husholds erfaringer med, holdninger til og beredskap for strøm og elektrisitetsbrudd. Dette ble målt gjennom ulike typer spørsmål: opplevelse av risiko for at ulike typer hendelser vil inntreffe, forventinger om å få hjelp/skulle hjelpe ved ulike typer krise, generell beredskap for hendelser (kunnskap, erfaring, sosiale nettverk og materielle ressurser), samt spesifikt om vurdering av egen beredskap for lengre strømbrudd og lengre brudd i internett og telefoni. Funnene peker mot en generell tendens blant husholdene i alle land til å vurdere sannsynligheten for at kriser vil inntreffe relativt lavt. Bare 1 av 10 i Norge og på Island og 2 av 10 i Sverige ser det ser det som sannsynlig at et alvorlig brudd i strøm og IKT nettverket kan inntreffe. Mange forventer å få hjelp fra myndighetenes hjelpemannskap ved en eventuell større krisehendelse og forventingen til hjelp fra naboer ved en slik krise er enda større. De aller fleste i alle tre land anser også at de selv har et ansvar å hjelpe andre dersom en krise skulle inntreffe, men få oppgir å ha tidligere erfaring med kriser. Få hushold i Norge, Sverige og på Island, oppgir å ha en egen beredskapsplan eller å kjenne til lokalt møtested ved kriser. Majoriteten kjenner heller ikke til hvor man kan få informasjon fra myndigheter ved krise eller til beredskapsplaner for området der de bor. Det er også få – særlig i Norge – som kjenner til informasjon fra myndigheter om hvordan planlegge egen beredskap. Andelen som vet hvordan man kan kontakte myndighetenes redningsmannskap i tilfelle nødsituasjoner er lavere i Norge enn i Sverige og på Island. Få hushold har erfaring med å leve uten strøm over en lengre periode. Flere har erfaring med å leve uten internett og telefon over en lengre periode. De aller fleste hushold har venner i nærheten av der de bor, tror de kan få hjelp av naboer om de trenger det. Mange ser seg selv som ressurspersoner og som hjelpere av naboer ved behov, men kjennskap til helsepersonell i nabolaget er relativt lav. De fleste hushold i alle tre land oppgir å ha varme klær, stearinlys, verktøy, internett, lommelykt, fyrstikker og smarttelefon i boligen. Majoriteten har også ekstra brensel, enkel mobil, tørrmat og hermetikk, kontanter, ikke-elektriske lyskilder, alternativt sted å bo, radio, førstehjelpsutstyr og reservebatteri – men det er det til dels store variasjoner mellom landene. Få har snakket om hva de skal gjøre dersom strømmen går. Mange føler seg dårlig forbered til et lengre strømbrudd og svarer at et lengre strømbrudd vil være alvorlig for dem). De fleste hushold kan imidlertid hjelpe andre med klær, transport, husrom og førstehjelp dersom et lengre strømbrudd skjer. Om lag halvparten av husholdene svarer også at de er i stand til å hjelpe andre med alternative kokemuligheter, batterier, alternative lyskilder, mat og drikke, men med noen variasjoner mellom de tre land. De aller fleste har heller ikke en plan for hvordan de skal få gitt hverandre beskjed dersom telefon, mobilnettverk og internett ikke virker. Mange føler seg dårlig forberedt for et lengre brudd i internett og telefoni og 3 av 10 sier at manglende tilgang på elektronisk informasjon og det å ikke kunne kommunisere med mobil og internett vil være alvorlig for dem.

Tittel

Preparedness for ICT and electricity failure in Nordic households – Homerisk survey results from Norway, Sweden and Iceland.

Sammendrag

This report provides a description of the main results from a web survey on households preparedness for power and ICT outages. The survey was commissioned by SIFO as part of the Homerisk project (www.homerisk.no) and conducted by NORSTAT autumn 2016 among a representative sample of households in Norway, Sweden and on Iceland. The survey maps household experiences, attitudes and readiness for Power and electricity outages measured through different types of questions: their perceptions of risk for different types of crisis events to occur, their expectations about getting help / to assist other in crisis, their general preparedness for crisis events (knowledge, experience, social networks and material resources), and their specific preparedness for prolonged power failures and longer ICT outages. The findings point towards a general tendency among households in the three countries to assess the likelihood for crises to occur as relatively low. Only 1 of 10 households in Norway and Iceland and 2 of 10 in Sweden, regards it likely that a serious outage in the electricity and ICT infrastructure will affect them. Many, especially in Norway, expect to get help from government assistance crews at any major crisis event and even more expect to receive help from neighbors if a crisis event should occur. The vast majority in all three countries consider that they have a responsibility to help others if a crisis were to occur, but few report having prior experience with crises.Few households in Norway, Sweden and Iceland report to have their own preparedness plan or to know the local meeting point. The majority is not aware of where they may get information from authorities, nor do they have knowledge about the emergency plans for the area where they live. Few are aware of information from authorities on how to plan their own preparedness. The proportion who knows how to contact government rescue teams in case of emergencies is lower in Norway than in Sweden and Iceland. Few households have experience of living without electricity for an extended period. The proportion that have experience of living without Internet and telephony over a longer period is a bit higher. Few households have talked about what to do if the power goes out. Many feel badly prepared for an extended electricity outage and state that it will be serious to them. However, most households can help others with clothing, transportation, shelter and first aid if an extended electricity outage should occur. About half of the households state they are able to help others with alternative cooking facilities, batteries, alternative light sources, food and drink should it be necessary, but there are variations in the pattern between the three countries. Most households do not have a plan for how to communicate if telephone, cellular networks or the internet does not work. Many feel ill-prepared for a longer ICT outage and 3 out of 10 state that lack of access to electronic information and being unable to communicate with mobile and internet will be serious for them.

Bidragsytere

Ardis Storm-Mathisen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 1 av 1