Sammendrag
Denne artikkelen ser på samarbeid mellom kulturskole og grunnskole i en bykommune i Norge, der kulturskolen som en ekstern samarbeidspartner har overtatt ansvaret for musikkundervisningen på 1.-4. trinn i tre av kommunenes barneskoler. En av årsakene til samarbeidet er at majoriteten av kommunens grunnskoleelever fikk musikkundervisning av lærere uten formell utdannelse i faget. Det ble derfor innledet et samarbeid med kulturskolen for å heve kvaliteten i musikkundervisningen, slik at elevene kunne nå fagmålene i musikk i grunnskolens læreplan. Studien har en kvalitativ tilnærming, der hensikten er å få kjennskap til hvordan det kommunale samarbeidet har utspilt seg i forkant og under de aktivitetene som er satt i gang i grunnskolen. Vi har lest policydokumenter og intervjuet sentrale aktører som har direkte kjennskap til prosessuelle, kontekstuelle og strukturelle forhold i samarbeidet. Vi argumenterer for at en ekstern samarbeidsmodell der kulturskolen har en gjesterolle i skolen, i form av salg av tjenester, er skjør i møtet med kulturelle og økonomiske barrierer.
Vis fullstendig beskrivelse