Cristin-resultat-ID: 1490138
Sist endret: 2. mars 2018, 16:45
NVI-rapporteringsår: 2017
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2017

Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole

Bidragsytere:
  • Pål Arild Lagestad

Tidsskrift

Acta Didactica Norge
ISSN 1504-9922
e-ISSN 1504-9922
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2017
Volum: 11
Hefte: 2
Open Access

Importkilder

Norart-ID: 1800623233

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Å velge aktiviteter selv som grunnlag for trivsel og mestring En casestudie av kroppsøvingsundervisningen ved en videregående skole

Sammendrag

En videregående skole skilte seg ut ved at elevene på denne skolen i gjennomsnitt hadde det laveste fraværet i Nordland. På bakgrunn av dette foretok jeg en forskningsstudie for å se nærmere på hvordan kroppsøvingsfaget ble organisert ved denne skolen. To lærere og alle 15 elevene på tredje studieår ble intervjuet om hvordan kroppsøvingsfaget ved skolen ble organisert og gjennomført. Det ble også foretatt uformelle samtaler med lærerne gjennom et tredagers feltarbeid, samt gjennomført observasjon av to dobbelttimer i kroppsøving, hvor lærere og elever deltok. Resultatene tyder på at kroppsøvingen ble organisert med høy grad av selvbestemmelse og frihet til selv å velge aktiviteter. Samtidig satte lærerne krav til elevenes deltakelse, og fulgte dem opp i et miljø hvor den sosiale tilhørigheten syntes å være høy. Ifølge både lærere og elever gav denne tilnærmingen et godt grunnlag for opplevelse av trivsel og mestring, og et godt grunnlag for oppmøte i kroppsøving. Resultatene underbygges av selvbestemmelsesteori og de tre basale behovene selvbestemmelse, tilhørighet og kompetanse.

Bidragsytere

Pål Arild Lagestad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 1 av 1