Cristin-resultat-ID: 1509718
Sist endret: 6. februar 2023, 14:16
NVI-rapporteringsår: 2017
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017

Inertial Sensors for Risk-Based Redundancy in Dynamic Positioning

Bidragsytere:
  • Torleiv Håland Bryne
  • Robert Harald Rogne
  • Thor I. Fossen og
  • Tor Arne Johansen

Bok

ASME 2017 36th International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering - Volume 1: Offshore Technology
ISBN:
  • 978-0-7918-5763-2

Utgiver

The American Society of Mechanical Engineers (ASME)
NVI-nivå 1

Serie

International Conference on Offshore Mechanics and Arctic Engineering (OMAE) [proceedings]
ISSN 1523-651X
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2017
Volum: 2017
Hefte: 1
Antall sider: 10
ISBN:
  • 978-0-7918-5763-2
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85032861552

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Konstruksjonsfag
- Fagområde: Realfag og teknologi

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Inertial Sensors for Risk-Based Redundancy in Dynamic Positioning

Sammendrag

In this paper we present an alternative configuration of sensors, position and heading reference systems for dynamically positioned (DP) vessels. The approach uses a sensor structure based on low-cost inertial measurements units (IMUs), satisfying fault tolerance against single-point failures that is at the essence of the IMO guidelines for both DP class 2 and 3 vessels. Recent results have shown that dual-redundant position and heading ref- erence systems are sufficient to prevent loss of position within some well-defined time horizons by exploiting sensor fusion of the reference systems and triple-redundant MEMS-based IMUs. These IMUs also function as Vertical Reference Units (VRUs), since vessel motions is obtained using the same IMU configura- tion and sensor fusion framework. In this proposition, the ac- celeration measurements provided by the IMUs make wind and other force sensors unnecessary, except possibly for an advisory role. The proposed framework has the potential to significantly reduce the cost of dynamic positioning systems without compro- mising safety.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Torleiv Håland Bryne

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for teknisk kybernetikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Robert Harald Rogne

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for teknisk kybernetikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Aktiv cristin-person

Thor Inge Fossen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Thor I. Fossen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for teknisk kybernetikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Tor Arne Johansen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for teknisk kybernetikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 4 av 4

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

ASME 2017 36th International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering - Volume 1: Offshore Technology.

NN, NN. 2017, The American Society of Mechanical Engineers (ASME). Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1