Sammendrag
Norge har tilgang til store mengder med fornybar kraft, som blant annet kan benyttes til å produsere hydrogen. Hydrogenproduksjon via vannelektrolyse er kjent teknologi. Tradisjonelt har de største vannelektrolyseanleggene (MW-klasse) blitt koblet opp mot kraftsystemer med rikelig tilgang på stabil vannkraft (ref. Norge). I løpet av de siste årene har det også blitt utviklet ny teknologi som gjør det mulig å kjøre vannelektrolysører som kan følge svingninger i kraftproduksjonen, som f.eks. pga. variabel sol- og vindkraft (ref. Tyskland). I EU finnes det nå store FoU-programmer på hydrogen der det fokuseres på utvikling av neste generasjon med avanserte vannelektrolysesystemer, og på hvordan denne nye teknologien kan integreres i eksisterende og framtidige kraftsystemer. Flere studier viser at hydrogen produsert fra fornybar kan bidra til store reduksjoner i klimagassutslipp. Det bør her fokuseres på hydrogen til industrielle formål (erstatning til reformert hydrogen med CO2-utslipp), og som drivstoff til transportsektoren.
Det finnes i dag batteri- og hydrogenteknologi som kan tas i bruk i lettere kjøretøyer. I Norge er det satt ambisiøse mål som skal lede til lav- og nullutslipp i transport, men dette vil kreve forskning og utvikling på batteri- og hydrogenteknologi som kan introduseres i tyngre transportapplikasjoner (vei, bane og sjø). Dette er motivasjonen for å etablere MoZEES (Mobility Zero Emission Energy Systems), et nasjonalt forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) med fokus på batterier og hydrogen for nullutslipp i transportsektoren. Hovedformålet med denne FME’en vil være å bidra til utvikling av nye batteri- og hydrogenmaterialer, -komponenter og -systemer for eksisterende og framtidige applikasjoner innen transportsektoren (vei, bane og sjø). Forskningssenteret skal bidra til design og utvikling av sikre, pålitelige og kostnadseffektive nullutslippsløsninger for transport, inkludert FoU på hydrogenproduksjon via vannelektrolyse. Den siste forskningen og utviklingen innen vannelektrolyse, og eksempler på nye innovative hydrogensystemløsninger for eksisterende og framtidige kraftsystemer ble presentert.
Vis fullstendig beskrivelse