Cristin-resultat-ID: 1519586
Sist endret: 28. november 2017, 13:36
Resultat
Rapport
2017

Verktøy for ressursplanlegging i hjemmetjenesten. OPTET – Optimeringsteknologi i hjemmebaserte tjenester

Bidragsytere:
  • Mette Røhne
  • Dag Ausen og
  • Lisbet Grut

Utgiver/serie

Utgiver

SINTEF

Serie

SINTEF Rapport
ISSN 1504-9795

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2017
Hefte: 2017:00672
Antall sider: 44
ISBN: 978-82-14-06680-7
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Verktøy for ressursplanlegging i hjemmetjenesten. OPTET – Optimeringsteknologi i hjemmebaserte tjenester

Sammendrag

OPTET-prosjektet viser hvordan innføring av optimeringsteknologi ikke bare endrer måten planlegging av arbeidslistene gjennomføres på, men også endrer arbeidsdagen til de ansatte, tjenestene som leveres til brukerne og organisering av oppgaver. Planleggingsverktøyet påvirker derfor arbeidshverdagen både for ledere, planleggere og ansatte ute i tjenestene, og fører igjen til endringer for brukerne. Behovene endrer seg når teknologi tas i bruk. Dette er det viktig å ta hensyn til i innovasjons- og endringsprosesser. OPTET har vist at det er viktig å tilpasse teknologiløsninger til behov og vice versa. Erfaringene fra OPTET viser at bruk av SPIDER i daglig planlegging av arbeidslister har gitt bedre kvalitet i tjenesten og mer effektiv ressursbruk. Det er nødvendig med mer erfaring for å vite hvordan SPIDER kan brukes hensiktsmessig i strategisk tjeneste- og organisasjonsutvikling. På dette området er det behov for mer kunnskap om hvordan SPIDER kan brukes og hva som skal til for å utvikle SPIDER til et godt verktøy for ledere på ulike nivå i kommunen. Det er også behov for mer erfaring for å vite hvordan SPIDER kan utvikles videre med ny funksjonalitet. Ved å planlegge ved hjelp av SPIDER er hjemmetjenesten i stand til å angi ganske nøyaktig når de vil komme til hver bruker og de har også god oversikt over hvem som kommer. Dette er informasjon som både brukere og pårørende setter pris på. Foreløpig viser OPTET at et godt planleggingsverktøy, gode arbeidslister og god oversikt over tjenesten gir bedre ressursbruk og økt kvalitet i tjenesten og legger grunnlag for videre innovasjon i tjenesten. Oppdragsgiver: Horten kommune

Bidragsytere

Mette Røhne

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Smart Sensors and Microsystems ved SINTEF AS

Dag Torstein Ausen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Dag Ausen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Smart Sensors and Microsystems ved SINTEF AS

Lisbet Grut

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Helse ved SINTEF AS
1 - 3 av 3