Cristin-resultat-ID: 1541749
Sist endret: 12. januar 2018, 15:04
Resultat
Mastergradsoppgave
2017

Norske partilederes visuelle selvfremstilling på Facebook. En medieanalyse av partiledernes bildeinnlegg og imagebygging på Facebook.

Bidragsytere:
  • Henni-Karine Hesimark

Utgiver/serie

Utgiver

Institutt for kunst- og medievitenskap

Om resultatet

Mastergradsoppgave
Publiseringsår: 2017
Antall sider: 132

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Medier og kommunikasjon
- Fagområde: Humaniora

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Norske partilederes visuelle selvfremstilling på Facebook. En medieanalyse av partiledernes bildeinnlegg og imagebygging på Facebook.

Sammendrag

Sosiale medier har blitt en integrert del av hverdagen til de fleste av oss. På grunn av Face-books høye brukertall har politikerne sett gevinsten av å være der velgerne deres oppholder seg. Siv Jensen opprettet som første norske partileder, en Facebook-side i 2008. Siden den gang har alle de norske partilederne opprettet hver sine Facebook-sider. Denne oppgaven un-dersøker hva som kjennetegner norske partilederes visuelle selvfremstilling på Facebook. Jeg har fokusert på hvordan partiledernes personlige stil fremmes ved konstruksjon av et politisk image, og om imaget kan knyttes til partiledernes partitilhørighet. For å besvare problemstil-lingen har jeg foretatt en semiologisk- og retorisk inspirert medieanalyse av partiledernes bilde-innlegg publisert i perioden 1. januar til 31. desember 2016. Analysematerialet består av 36 bilder fordelt på syv partiledere. Analysen viser at partilederne er personlige, men ikke private. Et gjennomgående trekk fra analysen viste at partilederne kombinerer elementer fra sin private sfære med elementer og lokasjon fra offentlig sted, dette var for å gi et inntrykk av å opptre som privatperson. Videre var partiledernes partitilhørighet og posisjon delvis å spore i de fleste bildeinnleggene. Flere av partilederne gav et lite innblikk i arbeidsdagen eller fritiden for å formidle partiets interesser. Analysen avdekket også at partilederne har kommet seg over ny-begynnerstadiet for bruk av sosiale medier, og i større grad tilpasset den politiske kommunika-sjonen til Facebook-brukernes forventinger. Studien er et viktig bidrag på feltet politisk kom-munikasjon fordi datainnsamlingen er utført i en periode uten valgkamp. Politikernes aktivitet på Facebook gir gjerne et inntrykk av at det føres valgkamp året rundt.

Bidragsytere

Henni-Karine Hesimark

  • Tilknyttet:
    Forfatter

Terje Borgersen

  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2