Cristin-resultat-ID: 1545517
Sist endret: 17. januar 2018, 15:07
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017

The Rollout Stress Ribbon Bridge

Bidragsytere:
  • Bendik Manum
  • Anders Rønnquist
  • Arne Aalberg og
  • Nathalie Labonnote

Bok

Footbridge 2017 Berlin Conference Proceedings 6-8.9.2017
ISBN:
  • 978-3-9818968-0-0

Utgiver

Chair of Conceptual and Structural Design, Fachgebiet Entwerfen und Konstruieren – Massivbau, Technische Universität Berlin

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2017
ISBN:
  • 978-3-9818968-0-0
Open Access

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Konstruksjonsfag
- Fagområde: Realfag og teknologi

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

The Rollout Stress Ribbon Bridge

Sammendrag

THE ROLLOUT STRESS RIBBON BRIDGE Stress ribbon bridges are light and visually elegant. At sites with solid conditions for tension based anchoring, they can also be very economical. This paper presents the concept of a roll-out stress ribbon bridge where the load-carrying element is a plane deck plate. By the principle of rolling the entire bridge deck to a coil at a steel-mill or workshop and un-coiling on site, stress ribbon footbridges can be built with minimal construction on site. The coiled bridge-deck can easily be transported on one truck and the construction can be done without heavy vehicle access to both ends of the bridge. This paper suggests how to launch this type of bridge and discusses some basic material as well as structural properties regarding static and dynamic performance. Similarly to stress ribbon bridges in general, basic design criteria relate to anchoring the horizontal forces at abutments and to dynamic properties in relation to pedestrians. In addition, the Rollout Bridge has some particular design issues related to the procedure of un-coiling and to pulling the bridge deck over the span. As the bridge deck is heavier than the tension elements in stress ribbon bridges where tension elements and bridge deck are separate, the horizontal forces during construction requires more attention. Briefly analysing some alternatives concerning span length and slope at abutments indicates that the concept is promising and worth further studies in tuning geometry, materials and weights and developing more explicit design of a bridge to be constructed in real.

Bidragsytere

Bendik Manum

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for arkitektur og teknologi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Nils Erik Anders Rønnquist

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Anders Rønnquist
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for konstruksjonsteknikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Arne Aalberg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for konstruksjonsteknikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Aktiv cristin-person

Nathalie Labonnote

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Arkitektur, byggematerialer og konstruksjoner ved SINTEF AS
1 - 4 av 4

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Footbridge 2017 Berlin Conference Proceedings 6-8.9.2017.

Schlaich, Mike; Goldack, Arndt. 2017, Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1