Sammendrag
Høgskolen i Oslo og Akershus utfører følgeforskning for Byggenæringens forlag AS. Målet er videreutvikling og digitalisering av lærebøker, som skal gi elevene/fagbrevkandidater muligheter for å få lest opp tekster, gjøre merknader, se videoer og gjøre interaktive oppgaver på PC, nettbrett og/eller mobiltelfon. I tillegg er kommunikasjon mellom elev og lærer via internett sentralt. En foreløpig problemstilling er; Hvordan utvikle bruken av IKT i opplæringen i anleggsteknikk?
Reformen Kunnskapsløftet innførte bruk av digitale verktøy som en av fem grunnleggende ferdighet i norsk grunnopplæring (Kunnskapsdepartementet 2006), og digitale ferdigheter betegnes som fagovergripende kompetanse i opplæring av fremtidens arbeidstakere (Kunnskapsdepartementet, 2015). Bruken av digitale verktøy kan bidra til at elevene utvikler læringsstrategier (Dale og Wærness, 2003), og forståelse for egen læring skal økes (Kunnskapsdepartementet, 2014). Gjennom dokumentasjon av egen praksis, og begrunnelser for egne valg som yrkesutøvere, kan elevene utvikle praksisteori (Wenger, 2004; Hiim, 2013). Undersøkelsene skal derfor belyse hvordan digitale læremidler kan bidra i utviklingen av og gode strategier for læring (Krumsvik, 2016; Gilje, 2016), og fortelle noe om mulighetene for å benytte mer digitale læremidler for å oppnå læreplanmålene i anleggsteknikk (Kunnskapsdepartementet, 2007).
Undersøkelsene er gjennomført som kvalitative forskningsintervjuer (Kvale, 2015), med yrkesfaglærere i videregående skole, og instruktører som underviser i på fagbrevkurs for fagbrevkandidater. Utgangspunktet for analysene er prinsippene for åpen koding (Postholm 2010). Datamaterialet ble kategorisert, og det er foretatt koding med oppdelinger og sammenligninger av datamaterialet fra ulike respondenter i utvalget (Thagaard, 2003 i Postholm, 2010). I første runde er det ikke foretatt ord for ord analyse, men en koding av hele setninger og/eller meningsbærende tekster som grunnlag for analysene.
Forskningen skal gi ny innsikt i lærernes og instruktørenes bruk av digitale læremidler. Resultatene skal bidra til utvikling av digitale læremidler som også kan benyttes til utvikling av yrkesdidaktisk praksis (Hiim, 2013).
Vis fullstendig beskrivelse