Cristin-resultat-ID: 1590310
Sist endret: 4. januar 2023, 09:41
NVI-rapporteringsår: 2018
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2018

Å beskrive det ubeskrivelige – Forskjeller og likheter i måten man bruker fortellinger i vitenskapelige essay og i skjønnlitterære tekster

Bidragsytere:
  • Catrine Torbjørnsen Halås

Bok

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2018
Sider: 277 - 295
ISBN:
  • 978-82-7099-905-7

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Tverrfaglig humanistisk forskning
- Fagområde: Humaniora

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Å beskrive det ubeskrivelige – Forskjeller og likheter i måten man bruker fortellinger i vitenskapelige essay og i skjønnlitterære tekster

Sammendrag

I essayet undersøker forfatteren hva som kan være forskjeller og likheter i måten man arbeider med fortellinger i vitenskapelige essays og i skjønnlitterære tekster. Teksten innleder med en beskrivelse av tradisjonen som er utviklet ved Senter for praktisk kunnskap, med å forske på profesjonspraksis ved å skrive vitenskapelige essay med utgangspunkt i praksisfortellinger. Skjønnlitteratur og vitenskap til felles at de søker etter måter å komme til og å uttrykke menneskelig erfaring ved bruk av fortellinger. Begge er også opptatt av å bringe nye perspektiver til eller overskride et samfunns gjeldende forståelser og forklaringer av menneskets virksomhet. Selv om materialet, metoden og målet kan ha mye til felles, er det likevel noen vesensforskjeller i kravene som gjelder til de to virksomhetenes arbeid med fortellinger. I siste del av essayet undersøker forfatteren hva som skiller disse to aktivitetene, ved å se på kravene som stilles til en vitenskapelig tekst, som sier at forskning skal 1) være utvikling av uttalt viten om noe, 2) være preget av pålitelighet og åpenhet, 3) være preget av gyldighet og overførbarhet og 4) sikre ivaretakelse av forskningsetiske hensyn.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Catrine Torbjørnsen Halås

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 1 av 1

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Erfaring som kunnskapskilde i profesjonspraksis. En vitenskapelig antologi.

Danielsen, Inger Jorun; Alteren, Johanne. 2018, Novus Forlag. UIT, NORDVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1