Cristin-resultat-ID: 159241
Sist endret: 21. oktober 2013, 12:14
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2004

De unges opplevelse og fortolkning av katastrofenyheter. (Paper)

Bidragsytere:
  • Soilikki Vettenranta

Presentasjon

Navn på arrangementet: Norsk medieforskerlagts 11. medieforskerkonferanse "Medieforskning i globaliseringens tidsalder"
Sted: Trondheim
Dato fra: 21. oktober 2004
Dato til: 22. oktober 2004

Arrangør:

Arrangørnavn: Norske medieforskerlag

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2004

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

De unges opplevelse og fortolkning av katastrofenyheter. (Paper)

Sammendrag

De unges opplevelse og fortolkning av katastrofenyheter er et brennaktuelt, men forsømt område innenfor medieforskningen i Norge. Undersøkelser fra USA, Australia, Sør-Afrika og England tyder på at de unge opplever for eksempel volden i krigs- og katastrofenyhetene annerdeles enn hva deres foreldre forestiller seg. I mitt forskningsprosjekt De unge og katastrofenyheter kom det også fram at den journalistiske dramaturgien ofte virker sterkere på de unge enn selve gjengivelsen av den dramatiske hendelsen. Undersøkelsen, der ti ungdommer i alderen 14-19 år, ble dybdeintervjuet om nyheter angående terrorangrepet 11. september, Baneheia-drapene, hundedrapet på Vest-Torpa, skytingen av en palestinsk gutt for åpen scene i Gaza, flomkatastrofen i India og sultkatastrofen i Etiopia avdekket en sterk avmaktsfølelse blant ungdom. Muligheten til å identifisere seg med ofrene og den geografiske nærheten var bestemmende for hvor oppskadende katastrofenyhetene ble opplevd. De unge var empatiske for ofrene og politisk samfunnsbevisste, men de følte maktesløshet i situasjoner der de ikke selv kunne bidra konstruktivt til å hindre kriser. Ungdommene viste stor sjangerbevissthet og kritisk seerkompetanse. Mange av dem var kritiske til den journalistiske dramaturgien i fjernsynsnyhetene og måten de unge selv ble presentert og umyndiggjort i nyhetene på.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Soilikki Vettenranta

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1