Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
1594291
Sist endret:
2. juli 2018, 09:20
Resultat
Rapport
2018
Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk
Idunn Seland
Elisabeth Hovdhaugen
Berit Lødding
Tine Sophie Prøitz
og
Ester Rønsen
Utgiver/serie
Utgiver/serie
Utgiver
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU
Serie
NIFU-rapport
ISSN 1892-2597
Om resultatet
Om resultatet
Rapport
Publiseringsår: 2018
Hefte: 9
Antall sider: 176
ISBN: 978-82-327-0344-9
Lenker
Lenker
ORIA
Søk i ORIA med 978-82-327-0344-9
Klassifisering
Klassifisering
Fagfelt (NPI)
Fagfelt: Tverrfaglig samfunnsforskning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk
Sammendrag
NIFU har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert forsøk med redusert antall karakterer ved halvårsvurdering i norsk. Evalueringsperioden har strukket seg fra 2014 til 2018, og omfatter to delrapporter samt denne sluttrapporten. Første delrapport (2015) tok for seg litteraturgrunnlaget for evalueringen. Andre delrapport (2016) presenterte kvalitative data om planlegging og iverksetting av forsøket, samt hva som skjer med undervisning og vurdering når lærerne skal sette færre halvårskarakterer i norsk. Sluttrapportens sentrale bidrag er en analyse av standpunktkarakterer i norsk for elever som har avsluttet studieforberedende utdanningsprogram i videregående skole, og som har vært del av forsøket. I tillegg utdypes tidligere funn med en ny spørreundersøkelse til skoleledere og analyse av nye forskningsintervjuer med lærere og elever ved ungdomsskoler. Sluttrapporten sammenfatter de to delrapportene og gir en avsluttende drøfting av evalueringens hovedfunn.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Idunn Seland
Forfatter
ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Elisabeth Hovdhaugen
Forfatter
ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Berit Lødding
Forfatter
ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Tine Sophie Prøitz
Forfatter
ved Universitetet i Sørøst-Norge
Ester Bøckmann
Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Ester Rønsen
Forfatter
ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
1
-
5
av
5
Tilknyttede prosjekter
Tilknyttede prosjekter
Tracing learning outcomes across policy and practice (LOaPP)
Tine Sophie Prøitz + 10 deltakere
Universitetet i Sørøst-Norge
43 resultater
Avsluttet prosjekt
1
-
1
av
1