Cristin-resultat-ID: 1605051
Sist endret: 12. mars 2019, 22:04
NVI-rapporteringsår: 2018
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2018

Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge

Bidragsytere:
  • Hilde Blix og
  • Lilli Mittner

Tidsskrift

Tidsskrift for kjønnsforskning
ISSN 0809-6341
e-ISSN 1891-1781
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2018
Publisert online: 2018
Trykket: 2018
Volum: 42
Hefte: 1/2
Sider: 104 - 119
Open Access

Importkilder

Norart-ID: 1800634431

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge

Sammendrag

Til tross for at like mange kvinner og menn uteksamineres fra de utøvende musikkutdanningene i Norge, er toppstillingsnivået fortsatt dominert av menn. Selv om forskning på likestilling viser at lederforankring er avgjørende for endring av kjønnsubalansen i en organisasjon, er det til nå få studier som undersøker holdninger til kjønnsubalanse og likestillingstiltak blant ledere i akademia. Denne artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie av ledere i musikkutdanningsfeltet sine synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingstiltak. I artikkelen analyseres ledernes uttalelser med utgangspunkt i kunnskap om likestillingsutfordringer og gjennom fire ulike likestillingsinnramminger. Studien viser at det er vesentlige motsetninger mellom det den enkelte leder mener er årsakene til kjønnsskjevheten, deres begrunnelser for at man trenger tiltak, og måten de jobber med likestillingsarbeid ved institusjonene på. Motsetningene representerer en potensiell forklaring på at endringer i kjønnsbalansen i feltet tar tid. I artikkelen presenteres et teoretisk og empirisk grunnlagsmateriale for videre drøfting av bærekraftige strategier for å bedre kjønnsbalansen i toppstillinger i kunstfeltet i akademia.

Tittel

The art of balance in music education

Sammendrag

Approximately the same number of women and men graduate from music performance studies in Norway. Still, men dominate the top positions. Gender equality research shows that leadership accountability is important to ensure a better gender balance. In academia, few studies have investigated leaders’ opinions on gender equality strategies. Drawing on a qualitative interview study with leaders in higher music education, this article examines the leaders’ opinions about gender equality strategies. The article analyses the interview data, applying knowledge on gender equality challenges in higher education, and a gender frame model. The study shows inconsistencies in the leaders’ opinions about the causes of the equality, their arguments for gender balance, and the type of gender equality strategies used by the institutions. The inconsistencies represent a potential explanation for the slow changes in gender balance. In this article, we present a theoretical and empirical framework for further discussion of sustainable gender balance strategies in higher art education. Keywords: Gender equality policies, music education, leaders, gender frame model, cultural change.

Tittel

Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge

Bidragsytere

Hilde Synnøve Johansen Blix

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Hilde Blix
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Musikkonservatoriet ved UiT Norges arktiske universitet

Lilli Mittner

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning ved UiT Norges arktiske universitet
1 - 2 av 2