Cristin result ID: 1606653
Last modified: October 16, 2018, 2:35 PM
Result
Masters thesis
2018

«Se lydene og høre bildene …» Perspektiver på kunst- og kulturfag i opplæring av elever med utviklingshemming i grunnopplæringen

Contributors:
  • Ragnhild Merete Hassel

Publisher/series

Publisher

Nord universitet
NVI-level 0

About the result

Masters thesis
Year of publication: 2018
Number of pages: 110

Classification

Scientific disciplines

Special needs education

Keywords

The arts • Mental retardation

Field of expertise (NPI)

Field of expertise: Education and Educational Research
- Academic discipline: Social Science

Description Description

Title

«Se lydene og høre bildene …» Perspektiver på kunst- og kulturfag i opplæring av elever med utviklingshemming i grunnopplæringen

Summary

Tema og problemstilling: Hensikten med denne studien har vært å fremskaffe ny kunnskap om bruk av kunst- og kulturfag i spesialundervisningen. Problemstillingen er formulert slik: Hvilke perspektiver og erfaringer har lærere i grunnopplæringen på opplæring i, og på bruk av, kunst- og kulturfag for elever med utviklingshemming? Teori: Studien presenterer politisk og ideologisk kontekst og tidligere forskning på området. Teoretisk perspektiv i studien har vært erfaringsbasert og relasjonell læring, med blant annet Deweys teori om estetisk erfaring som sentral. Metode: Studien bygger på sosiokulturell læringsteori, hvor fellesskap og samhandling står sentralt. Studien har en fenomenologisk tilnærming til forskningsfeltet. Metoden som benyttes er kvalitative semi-strukturerte intervjuer, med et hensiktsmessig utvalg på seks lærere, fra barnetrinn til videregående opplæring. Resultater: Kunst- og kunstfagene kan bidra til utvikle elevenes selvforståelse, skape erkjennelse og ny innsikt om seg selv og andre. Styrken i å ta i bruk sanser og følelser i opplæringen, og at fagene er praktiske og teoretiske samtidig, ble framhevet av informantene. Fagenes betydning for utvikling av relasjonell, emosjonell og kunnskapsmessig kompetanse ble understreket. Kunst- og kulturfagene fungerer som viktige inkluderingsverktøy. Kunst- og kulturfagene har gode egenskaper for å utvikle demokratisk kompetanse i skolen. Dersom potensialet i kunst- og kulturfagene skal kunne utnyttes, må kompetansen hos lærer være godt forankret. Kompetanse i kunst- og kulturfagene er avgjørende for å lykkes med opplæring i disse fagene overfor elever med utviklingshemming. Informantene i denne studien har faglig kompetanse innen kunst- og kulturfag og spesialpedagogikk, men forskningsprosjektet viser at det er vanskelig å finne skoler hvor kunst- og kulturfag blir prioritert i spesialundervisningen. Behovet for mer forskning på dette området understrekes.

Title

“See the sounds and listen to the pictures…” Teachers’ perspectives on arts education for students with intellectual disabilities

Summary

Aim and research question: The purpose of this study is to develop new knowledge about arts education for students with special needs in primary, secondary and upper secondary education. The research question posed is: What experiences and perspectives do teachers in primary, secondary and upper secondary school have on teaching arts to students with intellectual disabilities? Theory: This study presents the political and ideological framework for inclusive education and former research in the fields of art, special needs education and intellectual disability. The study is based on theories about learning through relations and experience, and John Dewey’s theoretical framework Arts as Experience. Methods: Sociocultural theory is the fundament for the study. The study has a phenomenological approach. The method used is semi-structural interviews with a purposive sampling of six teachers from primary to upper secondary education. Results: Arts education and education through the arts can support the development of the students’ self-esteem, self-understanding and knowledge about themselves and others. The aesthetic experiences of appreciation, perception and enjoyment are valuable in arts education. The different arts disciplines are both practical and theoretical at the same time, and this is seen as an advantage by the teachers’ perspectives. Arts education is seen as important for developing competences in relation to knowledge, relations and social processes. The arts is seen as an important tool for inclusion and for developing democratic competences. If the potential within arts education is to be fully exploited the teachers’ skills and competences are of major importance. The teachers’ competences are decisive to succeed in the arts for students with intellectual disabilities. The interviewees in this study have competence in both the arts and special needs education, but the study shows that it is difficult to find schools where the arts is valuated and given priority in special needs education. The need for more research in this field is in high demand. Keywords: arts and cultural education, special needs education, intellectual disabilities, primary, secondary and upper secondary education (grunnopplæring)

Contributors

Ragnhild Merete Hassel

  • Affiliation:
    Author
    at Faculty of Education and Arts at Nord University
1 - 1 of 1