Sammendrag
Dette prosjektet ønsker å gi en beskrivelse for hvordan samskriving kan brukes i en prosess der målet er å skape en tekst for scenen. I teatergruppa lærer barna om improvisasjon og spillteknikk, og samskriving. De mottar ulike inntrykk og uttrykk, tilfeldige gjenstander, musikkinstrument, en scene eller et bilde, som skal inspirere dem til å skape en fortelling, individuelt eller kollektivt. Videre skal de skape rollefigurer og fortellingene adapteres til scenen. Barna må bruke fantasien og samarbeide om å skape et felles uttrykk. Min oppgave er gi dem den kompetansen og de impulsene de trenger for å skape sine fortellinger, og å sy sammen deres prosjekt, bygge opp en dramaturgi – en rammefortelling, som barna får tilbake og videreutvikler, med nye replikker og rekvisitter, til en regi jeg styrer, men der barna kommer med innspill. Til slutt står vi igjen med et teaterstykke som har blitt til i et samarbeid mellom alle aktørene – barn og voksne.
Vis fullstendig beskrivelse