Cristin-resultat-ID: 1629976
Sist endret: 29. november 2018, 09:19
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2018

Guilding granite

Bidragsytere:
  • Anne Lise Wie

Presentasjon

Navn på arrangementet: Relate North 2018
Sted: Nesna
Dato fra: 6. november 2018
Dato til: 8. november 2018

Arrangør:

Arrangørnavn: University of the Arctic’s Arctic Sustainable Arts and Desig

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2018

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Guilding granite

Sammendrag

Dette prosjektet ønsker å gi en beskrivelse for hvordan samskriving kan brukes i en prosess der målet er å skape en tekst for scenen. I teatergruppa lærer barna om improvisasjon og spillteknikk, og samskriving. De mottar ulike inntrykk og uttrykk, tilfeldige gjenstander, musikkinstrument, en scene eller et bilde, som skal inspirere dem til å skape en fortelling, individuelt eller kollektivt. Videre skal de skape rollefigurer og fortellingene adapteres til scenen. Barna må bruke fantasien og samarbeide om å skape et felles uttrykk. Min oppgave er gi dem den kompetansen og de impulsene de trenger for å skape sine fortellinger, og å sy sammen deres prosjekt, bygge opp en dramaturgi – en rammefortelling, som barna får tilbake og videreutvikler, med nye replikker og rekvisitter, til en regi jeg styrer, men der barna kommer med innspill. Til slutt står vi igjen med et teaterstykke som har blitt til i et samarbeid mellom alle aktørene – barn og voksne.

Tittel

Å forgylle gråstein - med drama i skriveprosessen

Sammendrag

Dette prosjektet ønsker å gi en beskrivelse for hvordan samskriving kan brukes i en prosess der målet er å skape en tekst for scenen. I teatergruppa lærer barna om improvisasjon og spillteknikk, og samskriving. De mottar ulike inntrykk og uttrykk, tilfeldige gjenstander, musikkinstrument, en scene eller et bilde, som skal inspirere dem til å skape en fortelling, individuelt eller kollektivt. Videre skal de skape rollefigurer og fortellingene adapteres til scenen. Barna må bruke fantasien og samarbeide om å skape et felles uttrykk. Min oppgave er gi dem den kompetansen og de impulsene de trenger for å skape sine fortellinger, og å sy sammen deres prosjekt, bygge opp en dramaturgi – en rammefortelling, som barna får tilbake og videreutvikler, med nye replikker og rekvisitter, til en regi jeg styrer, men der barna kommer med innspill. Til slutt står vi igjen med et teaterstykke som har blitt til i et samarbeid mellom alle aktørene – barn og voksne.

Bidragsytere

Anne Lise Wie

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 1 av 1