Cristin-resultat-ID: 1662266
Sist endret: 23. august 2019, 16:02
NVI-rapporteringsår: 2018
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2019

Pathways to Reading Comprehension: A Longitudinal Study From 4 to 9 Years of Age

Bidragsytere:
  • Hanne Næss Hjetland
  • Arne Lervåg
  • Solveig-Alma Halaas Lyster
  • Bente Eriksen Hagtvet
  • Charles Hulme og
  • Monica Melby-Lervåg

Tidsskrift

Journal of Educational Psychology
ISSN 0022-0663
e-ISSN 1939-2176
NVI-nivå 2

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2019
Publisert online: 2018
Volum: 111
Hefte: 5
Sider: 751 - 763

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85058408748

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Pathways to Reading Comprehension: A Longitudinal Study From 4 to 9 Years of Age

Sammendrag

The two major determinants of reading comprehension are language comprehension and decoding, but prior studies of the development of reading comprehension from an early age show inconsistent results. To clarify these inconsistencies we report a 6-year longitudinal study (starting at Age 4 years) where we control for measurement error and track the development and interrelationships between a range of predictors of reading comprehension (language, decoding, and cognitive skills). We found two main pathways to reading comprehension: a highly stable language comprehension pathway (reflecting variations in vocabulary, listening comprehension, grammar, and verbal working memory) and a less stable code-related pathway (reflecting variations in phoneme awareness, letter knowledge, and rapid automatized naming). Early language comprehension at Age 4 years is strongly related to code-related predictors (phoneme awareness, letter knowledge, and rapid naming), and influences decoding indirectly through these constructs. Early oral language skills predicted initial levels of reading comprehension and its growth between the ages of 7 and 9 years. Strikingly, language comprehension and decoding, together with their interaction and curvilinear effects, explain almost all (99.7%) of the variance in reading comprehension skills at 7 years of age. Our study adds to prior knowledge in several important ways and provides strong support for an elaborated version of the simple view of reading (Gough & Tunmer, 1986).

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Hanne Næss Hjetland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo
Aktiv cristin-person

Arne Ola Lervåg

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Arne Lervåg
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo
Aktiv cristin-person

Solveig Alma Halaas Lyster

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Solveig-Alma Halaas Lyster
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo
Aktiv cristin-person

Ragna Bente Eriksen Hagtvet

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Bente Eriksen Hagtvet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo
Inaktiv cristin-person

Charles Hulme

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »