Cristin-resultat-ID: 1666532
Sist endret: 28. januar 2019, 14:47
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2018

Den vanskelige troen - et demokratisk anliggende for lærerutdanningen

Bidragsytere:
  • Rannveig Oliv Myhr

Presentasjon

Navn på arrangementet: FOU i praksis
Sted: Trondheim
Dato fra: 24. oktober 2018
Dato til: 25. oktober 2018

Arrangør:

Arrangørnavn: NTNU, Nord universitet og Dronning Mauds Minne Høgskole (DMM

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2018

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Den vanskelige troen - et demokratisk anliggende for lærerutdanningen

Sammendrag

I boken Rethinking Secularism hevder redaktørene av boken at det er et demokratisk anliggende at de religiøses stemme skal delta i en demokratisk offentlig samtale i en sekulær verden (Calhoun, Juergensmeyer, Van Antwerpen 2011). Dette mener de ikke bare er et spørsmål om integrering men også et spørsmål som handler om at den offentlige samtalen ved å holde religiøse stemmer utenfor kan tape kreative ressurser, innsikter og etiske orienteringer som har røtter i det religiøse. I dette prosjektet deler jeg den samme demokratiske interesse for hva mennesker med religiøs tro kan bidra med inn i offentlige samtaler. Dette er et bidrag som ikke kun handler om å bli inkludert i et felleskap men også om å ha mulighet til å kunne uttrykke en religiøs tro som ikke nødvendigvis lar seg uttrykke innenfor felleskapets eksisterende forståelser. I prosjektet vil jeg derfor konsentrer meg om en demokratisk interesse retter mot hvordan ungdom med en religiøs tro tar vare på og forsøker skape uttrykk for troen i situasjoner der de står i et spenningsforhold mellom egen tro og andre trostradisjoner. Jeg vil kontekstualiser tematikken innenfor norsk skole og utdanning slik jeg bl.a. mener Helje Kringlebotn Sødals forskning om barn med ulik tro kan bidra til (Sødal 2015). Sammenfattet vil det overordnete spørsmålet bli hvordan det kan utvikles en forståelse av noen av de komplekse prosessene som kan inngå i unges danning når de står i et spenningsforhold mellom egen religiøs tro og andre trostradisjoner? Sosiologen Hans Joas (2012) hevder at religiøse tro må forstås i sammenheng med religiøse menneskers erfaringer i konkrete situasjoner. Jeg benytter i prosjektet skriftlige kilder hentet fra skjønnlitteratur og i noen tilfeller sakprosa for å få tilgang til erfaringer med religiøs tro som er av relevans for problemstillingen. Valget av skjønnlitteratur som materiale er gjort fordi det kan kreve tid og fordypning å gi et språk til den typen danningsprosessene som problemstillingen dreier seg om. Tekstanalyse av skjønnlitterære tekster er derfor valgt som metode framfor kvalitative intervju. Jeg vil der det er relevant 18 Parallellsesjon A - 24. oktober 1300-1500 ogsåbenytteutsagnhentetfraennorskempiriskundersøkelseomungdomoglivskvalitet. De skjønnlitterære fortellingene gir tilgang til flere diskurser og flere mulige innganger til forståelser av problemstillingen. Jeg vil tolke og drøfte danningsprosesser knyttet til bevaring av tro innenfor tre diskurser som jeg har valgt å betegne som å skjule tro, opponere mot tro og å formulere tvil om tro. Sammenfattet vil det sentrale spørsmålet være: Hvordan kan diskurser i skjønnlitteraturen bidra til forståelse av ungdoms danningsprosesser når de står i et spenningsforhold mellom egen religiøs tro og andre trostradisjoner?

Bidragsytere

Rannveig Oliv Myhr

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1