Cristin-resultat-ID: 1685533
Sist endret: 18. mars 2019, 11:50
NVI-rapporteringsår: 2018
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2018

Åtte læreres trearbeidspraksiser: En diffraktiv analyse

Bidragsytere:
  • Anna Pauliina Maapalo

Tidsskrift

FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
ISSN 1890-9515
e-ISSN 1890-9515
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2018
Volum: 11
Hefte: 5
Artikkelnummer: 3
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85067947730

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Åtte læreres trearbeidspraksiser: En diffraktiv analyse

Sammendrag

I denne artikkelen undersøkes forskjeller i åtte barneskolelæreres trearbeidspraksiser i faget kunst og håndverk. Et datamateriale generert i forbindelse med skolebesøk bestående av flersanselige samtaler, fotomateriale og observasjon av trearbeid analyseres gjennom en diffraktiv analyse og begrepet prosjekt for praksis fra teorien om praksisøkologier. Gjennom analysen synliggjøres et komplekst bilde som viser hvordan det ikke bare er læreren som er sentral i forhold til hvordan undervisning blir til. Det tegnes et bilde av et nettverk av relasjoner, både i makro- og mikroperspektiv i konkrete undervisningssituasjoner. Som resultat viser lærernes prosjekter for sine praksiser seg til å bli skapt av blant annet aspekter som deres veldig ulike tilgang til materialer, forskjellige egeninteresse for trearbeid og forskjeller i skolenes prioriteringer.

Bidragsytere

Anna Pauliina Maapalo

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 1 av 1