Sammendrag
Bakgrunn. Studentvurdering i praksisstudier er utfordrende for sykepleierne med veiledningsansvar. Veiledere i praktiske studier etterspør standarder for vurdering som de forstår. Det er en kjent problematikk at utdanningsinstitusjonenes dokumenter kan være vanskelige å forstå for de som skal anvende dem. Det etterlyses vurderingskriterier som er relevante, håndterbare og robuste nok til å skille mellom de ulike studentenes kompetansenivå i praktiske studier. Tydelige passeringskriterier etterlyses i vurderingsskjemaene både nasjonalt og internasjonalt.
Dokumentasjon på veiledning og vurdering ved veiledet praksis for bachelorstudenter i sykepleie foregår fortsatt på papir. Tiden er en knapphetsfaktor i klinisk virksomhet og det er avgjørende å finne «smarte» løsninger som letter arbeidsprosessene. Mange er involvert i veiledning av den enkelte student. Skriftlig kommunikasjon er nødvendig for å opprettholde kontinuitet i veiledning og vurdering. Kontinuerlige tilbakemeldinger er viktige for studentenes motivasjon og læringsprosesser. Personalet som har ansvar for veiledning og vurdering opplever at de har liten tid til skriftlig tilbakemelding. Noe av årsaken til det antas å være at det å finne fram permer og papir er både plass- og arbeidskrevende og forstyrrer arbeidsflyten. Tiden synes moden for at vurdering av studenter foregår elektronisk.
Hensikt og mål. Prosjektets hensikt var å etablere en samarbeidsform mellom NTNU i Gjøvik, Innlandshøgskolen og Sykehuset Innlandet som sikrer kvalitet og effektiviserer arbeidsflyten ved studentvurdering i veiledet praksis.
Hovedmål: Implementere et elektronisk verktøy for studentvurdering i veiledet praksis
Metode. Intervensjon var utvikling av IKT-løsning som sikret tilgang og personvern og en brukervennlig applikasjon. Tidligere utprøvd kriteriebasert vurderingsskjema ble innpasset i den digitale løsningen. Evaluering i henhold til prosjektets delmål med spørreskjemaer som datainnsamlingsmetode.
Preliminære resultater. Studenter, veiledere, kontaktlærere og avdelingsledere har svart på spørsmål knyttet til vurderingsskjemaets innhold og utforming, oppfatninger om informasjonssikkerhet, brukervennlighet og mulighet for kontinuerlig studentvurdering, økt delaktighet i vurderingsprosessen, arbeidsflyt og informasjonsflyt mellom utdanningsinstitusjon og praksisstedet.
Vis fullstendig beskrivelse