Cristin-resultat-ID: 1697250
Sist endret: 13. mai 2019, 08:11
Resultat
Faglig foredrag
2019

Ett år med prosjekt ESV (Elektronisk Studentvurdering) i praksisstudier bachelor sykepleie

Bidragsytere:
  • Siv Sønsteby Nordhagen
  • Solveig Kr Struksnes og
  • Anne Grethe R Kydland

Presentasjon

Navn på arrangementet: Læringsfestivalen 2019
Sted: Trondheim
Dato fra: 6. mai 2019
Dato til: 7. mai 2019

Arrangør:

Arrangørnavn: DIKU og NTNU

Om resultatet

Faglig foredrag
Publiseringsår: 2019

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Ett år med prosjekt ESV (Elektronisk Studentvurdering) i praksisstudier bachelor sykepleie

Sammendrag

Bakgrunn. Studentvurdering i praksisstudier er utfordrende for sykepleierne med veiledningsansvar. Veiledere i praktiske studier etterspør standarder for vurdering som de forstår. Det er en kjent problematikk at utdanningsinstitusjonenes dokumenter kan være vanskelige å forstå for de som skal anvende dem. Det etterlyses vurderingskriterier som er relevante, håndterbare og robuste nok til å skille mellom de ulike studentenes kompetansenivå i praktiske studier. Tydelige passeringskriterier etterlyses i vurderingsskjemaene både nasjonalt og internasjonalt. Dokumentasjon på veiledning og vurdering ved veiledet praksis for bachelorstudenter i sykepleie foregår fortsatt på papir. Tiden er en knapphetsfaktor i klinisk virksomhet og det er avgjørende å finne «smarte» løsninger som letter arbeidsprosessene. Mange er involvert i veiledning av den enkelte student. Skriftlig kommunikasjon er nødvendig for å opprettholde kontinuitet i veiledning og vurdering. Kontinuerlige tilbakemeldinger er viktige for studentenes motivasjon og læringsprosesser. Personalet som har ansvar for veiledning og vurdering opplever at de har liten tid til skriftlig tilbakemelding. Noe av årsaken til det antas å være at det å finne fram permer og papir er både plass- og arbeidskrevende og forstyrrer arbeidsflyten. Tiden synes moden for at vurdering av studenter foregår elektronisk. Hensikt og mål. Prosjektets hensikt var å etablere en samarbeidsform mellom NTNU i Gjøvik, Innlandshøgskolen og Sykehuset Innlandet som sikrer kvalitet og effektiviserer arbeidsflyten ved studentvurdering i veiledet praksis. Hovedmål: Implementere et elektronisk verktøy for studentvurdering i veiledet praksis Metode. Intervensjon var utvikling av IKT-løsning som sikret tilgang og personvern og en brukervennlig applikasjon. Tidligere utprøvd kriteriebasert vurderingsskjema ble innpasset i den digitale løsningen. Evaluering i henhold til prosjektets delmål med spørreskjemaer som datainnsamlingsmetode. Preliminære resultater. Studenter, veiledere, kontaktlærere og avdelingsledere har svart på spørsmål knyttet til vurderingsskjemaets innhold og utforming, oppfatninger om informasjonssikkerhet, brukervennlighet og mulighet for kontinuerlig studentvurdering, økt delaktighet i vurderingsprosessen, arbeidsflyt og informasjonsflyt mellom utdanningsinstitusjon og praksisstedet.

Bidragsytere

Siv Karin Sønsteby Nordhagen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Siv Sønsteby Nordhagen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Solveig Kristin Struksnes

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Solveig Kr Struksnes
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Anne Grethe R Kydland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Høgskolen i Innlandet
1 - 3 av 3