Cristin-resultat-ID: 172729
Sist endret: 21. oktober 2013, 12:14
Resultat
Vitenskapelig foredrag
1998

The effect of sensor configuration on the backcalculation of layer moduli

Bidragsytere:
  • Helge Mork

Presentasjon

Navn på arrangementet: Bearing Capacity of Roads and Airfields
Sted: Trondheim

Arrangør:

Arrangørnavn: [Mangler data]

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 1998

Importkilder

Bibsys-ID: r99010810

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

The effect of sensor configuration on the backcalculation of layer moduli

Sammendrag

As part of the BUAB project (Better Utilization of the Bearing Capaci ty of Roads) initiated by the Norwegian Public Roads Administration, a linear elastic backcalculation procedure was developed to evaluate layer moduli based on deflection measurements by Dynaflect and FWD. T he paper presents the principles of the present version of the proced ure and how the results are used for bearing capacity calculations in Norway. Literature survey has shown that different sensor configurat ions are used for these devices. To find an optimal sensor placing, a statistical analysis on sensor configurations for FWD and Dynaflect most appropriate for Norwegian pavements is carried out and presented . With different sensor configurations, deflection measurements were carried out with FWD and Dynaflect on several bituminous pavement str uctures. The backcalculated moduli from the measurements were compare d internally and with results of indirect tensile tests. Based on the se results conclusions regarding sensor configurations for Dynaflect and FWD are drawn, and how this is handled in the backcalculation pro cedure is presented.

Sammendrag

Som en del av BUAB-prosjektet (Bedre Utnyttelse Av vegens Bæreevne) i nitiert av Vegdirektoratet, ble det utviklet en lineærelastisk etterr egningsprosedyre for å finne lag-E-moduler basert på nedbøyningsmålin ger med Dynaflect og fallodd. Innlegget presenterer prinsippet for de n nåværende versjonen av prosedyren og hvordan resultatene benyttes f or å beregne bæreevne i Norge. Litteraturundersøkelser har vist at fo rskjellige sensorkonfigurasjoner blir blir brukt for disse utstyrene. For å finne en optimal sensorplassering ble det utført en statistisk analyse av aktuelle sensorkonfigurasjoner for fallodd og Dynaflect f or norske vegkonstruksjoner. Resultatene herfra er presentert. Det bl e utført nedbøyningsmålinger med ulike sensorkonfigurasjoner for Dyna flect og fallodd på flere konstruksjoner med bituminøst dekke. De ett erregnede E-modulene fra disse målingene ble sammenlignet internt og med resultater fra indirekte strekk-forsøk. Basert på disse resultate ne er det trukket konklusjoner vedrørende sensorkonfigurasjoner for D ynaflect og fallodd, og det er vist hvordan dette er behandlet i ette rregningsprosedyren.

Bidragsytere

Helge Mork

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for bygg- og miljøteknikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1