Cristin-resultat-ID: 1749737
Sist endret: 5. februar 2020, 14:30
NVI-rapporteringsår: 2019
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2019

Læringsdynamikk mellom globalt og lokalt nivå – en casestudie av fortolkninger av styringssystemet

Bidragsytere:
  • June Borge Doornich og
  • Katarina Kaarbøe

Tidsskrift

Magma forskning og viten
ISSN 1500-0788
e-ISSN 1500-6069
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2019
Trykket: 2019
Volum: 22
Hefte: 7
Sider: 61 - 69
Open Access

Importkilder

Norart-ID: 2000647602

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Læringsdynamikk mellom globalt og lokalt nivå – en casestudie av fortolkninger av styringssystemet

Sammendrag

I denne artikkelen har vi undersøkt organisatorisk læring i interaksjonen mellom globalt og lokalt nivå i et multinasjonalt selskap med geografisk spredte datterselskaper. Vi har analysert hvilke fortolkninger og meninger landssjefer gir styringssystemets regler og prosedyrer, og hvordan interaksjon mellom sentralledelsen og landssjefer bidrar til organisatorisk læring. Med en fortolkende casestudie i en nordisk virksomhet med datterselskaper i mer enn 30 land, har vi analysert læringsdynamikken ved større endringer av styringssystemets regler og prosedyrer. Våre funn viser at styringssystemet – med sin tilskrevne meningsbærende intensjon fra sentralledelsen (sensegiving) – fortolkes ulikt av landssjefene innenfor deres lokale kontekst i deres meningskonstruksjon (sensemaking). Videre finner vi at når det oppstår dissonans mellom intensjon og fortolkning, utfører sentralledelsen større endringer i selve styringssystemet for å skape harmoni mellom globalt og lokalt nivå, og aktørene får en ny felles forståelse av systemet. Studien bidrar til en utvidet forståelse av hvordan styringssystemets regler og prosedyrer skaper oppmerksomhet og sikrer bedre styring av prosesser lokalt i et multinasjonalt selskap. Samtidig viser studien at det kreves en balanse mellom sentralledelsens forventning om global etterlevelse av regler og prosedyrer, og landssjefenes handlingsrom og autonomi for tilpasning av regler og prosedyrer mot lokal kontekst. Vi konkluderer med at en velfungerende læringsmodell som er integrert i styringssystemet, gir bedre forutsetninger for økt effektivitet og ytelse i virksomhetsstyringen.

Bidragsytere

June Borge Doornich

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Handelshøgskolen ved Nord universitet

Katarina Kaarbøe

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for regnskap, revisjon og rettsvitenskap ved Norges Handelshøyskole
1 - 2 av 2