Cristin-resultat-ID: 1750678
Sist endret: 21. november 2019, 16:24
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2019

Levekårsforskning + skeiv teori = sant? Kvalitativ levekårsforskning blant lhbtis-personer i Norge i et livsløsperspektiv

Bidragsytere:
  • Elisabeth Stubberud
  • Helga Eggebø og
  • Norman Anderssen

Presentasjon

Navn på arrangementet: Kjønnsforskning nå!
Sted: Tromsø
Dato fra: 14. november 2019
Dato til: 15. november 2019

Arrangør:

Arrangørnavn: Senter for kvinne-og kjønnsforskning, UiT

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2019

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Levekårsforskning + skeiv teori = sant? Kvalitativ levekårsforskning blant lhbtis-personer i Norge i et livsløsperspektiv

Sammendrag

Vi tar utgangspunkt i forskningsrapporten Skeive livsløp. En kvalitativ studie av levekår og sammensatte identiteter blant lhbtis-personer i Norge, for å utforske spennet mellom skeiv teori og levekårsforskning, og bretter ut vårt eget forsøk på å forene disse to. Rapporten er skrevet på oppdrag fra Bufdir og er en kvalitativ forstudie for en ny, landsdekkende kvantitativ levekårsstudie blant lhbtis-personer. I denne presentasjonen vil vi diskutere hvordan vi valgte å operasjonalisere begrepet «livsfaser» i skeive liv. Begrepet ‘livsfaser’ kan ha ulike betydninger. Faser indikerer tid og rekkefølge. Én form for faser gjelder en kronologi i livet hvor en persons alder er bestemmende for hvilke erfaringer og opplevelser man forventes å ha. Her er det vanlig å tenke på livsfaser som barndom, ungdom, voksenperiode og alderdom, altså med utgangspunkt i kronologisk alder og reproduksjonssykluser. Queerteoretikeren Elizabeth Freeman (2010) har kalt dette krononormativitet, hvor man forstår livsfaser i henhold til én bestemt forståelse av tid. Krononormativitet beskriver en heteronormativ forståelse av livsløp, der reproduksjon strukturerer tidsfasene ved å markere overgangen til reproduktiv alder (ungdomstid), reproduksjonsfasen (voksen), alderdom (overgangen til ikke-reproduktiv alder). Med utgangspunkt i 99 intervjuer med skeive, mener vi å se at skeive liv kan kreve andre inndelinger av viktige livsfaser. Vi har i rapporten delt inn livsfaser etter viktige hendelser i skeive liv slik de er fortalt oss, som markerer et skifte fra en fase til en annen. I stedet for å ta utgangspunkt i reproduktive livsfaser, tar vi med oss noen av innsiktene fra skeiv teori (Freeman 2010; Halberstam 2005), samt ulike viktige erfaringer og hendelser som går igjen på tvers av deltagernes fortellinger. Det er med andre ord noe kvalitativt annet – eller i tillegg – som markerer viktige faser eller endringer i mange skeive personers liv, som ikke nødvendigvis lar seg organisere enkelt i aldersbestemte livsfaser. I presentasjonen redegjør vi for hvordan vi har løst dette, og inviterer til diskusjon omkring denne løsningen.

Bidragsytere

Elisabeth Stubberud

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Aktiv cristin-person

Helga Eggebø

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Velferd, arbeid og oppvekst ved Nordlandsforskning

Norman Anderssen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen
1 - 3 av 3