Cristin-resultat-ID: 1751118
Sist endret: 22. november 2019, 14:48
NVI-rapporteringsår: 2019
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019

In the Absence of the Avant-Garde - Atonality, Satire and De-Romanticisation in the Musical Life of Norway

Bidragsytere:
  • Astrid Kvalbein

Bok

A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries 1925-1950
ISBN:
  • 978-90-04-38829-1

Utgiver

Brill Academic Publishers
NVI-nivå 2

Serie

Avant Garde Critical Studies
ISSN 1387-3008
e-ISSN 1879-6419
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2019
Hefte: 36
Sider: 560 - 578
ISBN:
  • 978-90-04-38829-1

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Litteraturvitenskap
- Fagområde: Humaniora

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

In the Absence of the Avant-Garde - Atonality, Satire and De-Romanticisation in the Musical Life of Norway

Sammendrag

Was Oslo too small a city, and the musical life of Norway too provincial in character, to absorb any avant-garde influences before 1950? This is the question triggered by the first performance of Fartein Valen’s Ave Maria in 1923, the Oslo première of the Threepenny Opera in 1930 and the 1948 version of Ibsen’s Peer Gynt, with new music by Harald Sæverud. It is also the key question of this essay. It provides new insight into the contemporaneous prospects for radical musical ideas in Norway between 1920 and 1950 by discussing the circumstances and reception of these three events.

Bidragsytere

Astrid Kvalbein

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fagseksjon for musikkteori, komposisjon og musikkteknologi ved Norges musikkhøgskole
1 - 1 av 1

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries 1925-1950.

Hjartarson, Benedikt; Kollnitz, Andrea; Stounbjerg, Per; Ørum, Tania. 2019, Brill Academic Publishers. Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1