Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
1756089
Sist endret:
18. juni 2020, 13:57
NVI-rapporteringsår:
2019
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2019
Med embodied pedagogy og småbarnspedagogikk på paletten – å se nyanser av rødgul farge i to (u)like fag- og forskningsfelt
Ida Pape Pedersen
Tidsskrift
Tidsskrift
På Spissen
ISSN 0800-2452
e-ISSN 2464-2258
NVI-nivå 1
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2019
Publisert online: 2019
Trykket: 2019
Volum: 5
Hefte: 3
Sider: 25 - 44
Open Access
Lenker
Lenker
original online (doi)
https://doi.org/10.18862/ps.2019.503.2
Institusjonsarkiv
hdl.handle.net/11250/2658651
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
Med embodied pedagogy og småbarnspedagogikk på paletten – å se nyanser av rødgul farge i to (u)like fag- og forskningsfelt
Sammendrag
Fag- og forskningslitteratur fra/om småbarnspedagogens kroppsligrelasjonelle praksis synes å ha mye til felles med fag- og forskningsfeltet embodied pedagogy. Undersøkelsen denne artikkelen baserer seg på viser likevel at de to forskningsområdene småbarnspedagogikk og embodied pedagogy har liten kjennskap til hverandre. Hensikten med artikkelen er å undersøke hva som kan males frem når disse to feltene møtes, innsirklet i et kroppslig møtepunkt. Artikkelen er en litteraturgjennomgang basert i Alfonso Montouris (2005) forståelse av litteraturstudier som kreative undersøkelser. Forfatteren skaper en fargeblandingsanalysemetode der litteraturgjennomgangen ses som to farger som blandes sammen. Fargeblandingsanalysen visualiseres i en modell formet som en palett der utpenslede begreper fra småbarnspedagogikk (rød) og embodied pedagogy (gul) sammenfiltres til et mulighetsrom (oransje) av nærliggende og mulighetsgivende faglitteratur og forskning. Mulighetsrommet som males frem gir pedagogkroppen og småbarnaspedagogens kroppslige profesjonskunnskap rom og redskaper til å vokse og utvikle seg. Artikkelen er en teoretisk delstudie i et større forskningsprosjekt som i sin helhet er plassert innenfor metodologien artsbased research.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Ida Pape Pedersen
Forfatter
ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1
-
1
av
1