Cristin-resultat-ID: 1757304
Sist endret: 20. oktober 2023, 14:54
Resultat
Rapport
2019

Gatepreferanser i Oslo. En kartbasert spørreundersøkelse om favorittgater, mislikte gater og rutevalg

Bidragsytere:
  • Sunniva Meyer
  • Rikke Ingebrigtsen og
  • Hanne Johnsrud

Utgiver/serie

Utgiver

Transportøkonomisk institutt
NVI-nivå 0

Serie

TØI-rapport
ISSN 0808-1190
e-ISSN 2535-5104

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2019
Hefte: 1701/2019
Antall sider: 72
ISBN: 978-82-480-2239-8

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Urbanisme og fysisk planlegging

Emneord

Byutvikling • Bygater • Folkeliv • PPGIS

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Tverrfaglig samfunnsforskning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Gatepreferanser i Oslo. En kartbasert spørreundersøkelse om favorittgater, mislikte gater og rutevalg

Sammendrag

I denne studien har vi undersøkt hvilke sentrumsgater Oslos innbyggere liker og misliker, og hva som gjør at innbyggerne trives eller ikke trives der. Data ble samlet inn ved hjelp av et nettbasert spørreskjema der respondentene registrerte gater på et interaktivt kart. Sentrumsgater mange likte var Torggata, Karl Johans gate og Markveien. Folkeliv, spisesteder og butikker ble ofte oppgitt som begrunnelser for at en gate ble godt likt. Sentrumsgater mange mislikte var Storgata, Karl Johans gate og Brugata. Utrygt, folk som skaper ubehag og skittent var ofte valgt som begrunnelse for at en gate ble mislikt. Det var større spredning i hvilke gater respondentene likte enn mislikte. Karl Johans gate var både likt og mislikt. Folkeliv var hyppigste begrunnelse for at Karl Johans gate ble likt, og trengsel var hyppigste begrunnelse for at den ble mislikt. Respondentene vurderte en folksom gate forskjellig, et utrykk for at folk har ulike preferanser.

Tittel

Street preferences in Oslo. A map-based survey of favorite streets, disliked streets and route choices

Sammendrag

In this study, we have investigated which streets in Oslo city center the city’s inhabitants like and dislike, and what qualities make the inhabitants enjoy or not enjoy city streets. Data was collected using a webbased questionnaire in which respondents registered streets on an interactive map. The three most-liked streets were Torggata, Karl Johans gate and Markveien. Street life, eateries and shops were often given as reasons that a street was well-liked. The three least-liked streets were Storgata, Karl Johans gate and Brugata. Insecurity, people who create social discomfort and dirtiness were often chosen as grounds for disliking a street. There was greater dispersion in which streets the respondents liked than disliked. Karl Johans gate Oslo’s main street with the royal palace in the western end and the main train station in the eastern end, was both liked and disliked by the respondents. Street life was most frequent justification for liking Karl Johans gate, and crowdedness was the most frequent justification for disliking the street; which reflects differences in peoples’ perceptions and preferences.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Sunniva Frislid Meyer

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Sunniva Meyer
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Atferd og transport ved Transportøkonomisk institutt
Aktiv cristin-person

Rikke Ingebrigtsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Trafikksikkerhet på vei ved Transportøkonomisk institutt

Hanne Johnsrud

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Link Arkitektur AS
1 - 3 av 3