Cristin-resultat-ID: 1777343
Sist endret: 20. januar 2020, 10:46
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2019

Hermeneutiske perspektiver på lærerstudenters opplevelse av praksis

Bidragsytere:
  • Randi Etnan

Presentasjon

Navn på arrangementet: Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL)
Sted: Oslo
Dato fra: 8. november 2019
Dato til: 8. november 2019

Arrangør:

Arrangørnavn: NAFOL

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2019

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hermeneutiske perspektiver på lærerstudenters opplevelse av praksis

Sammendrag

Sammendrag Hensikten med denne artikkelen er å undersøke hvordan hermeneutisk perspektiv kan bidra til å forstå lærerstudentenes opplevelse av praksis. Gadamers tolkning av hermeneutiske perspektiver ligger til grunn når jeg belyser hvordan lærerutdannerens forforståelse blir sentral for innsikten inn i lærerstudentens observasjonspraksis. Drøftingen bidrar med en vitenskapsfilosofisk ramme når lærerutdanneren som forsker skal tolke empirien for å forstå lærerstudentenes tidlige praksiserfaringer. Avslutningsvis oppsummeres studien med at hvis forskeren er seg bevisst sitt eget epistemologiske ståsted, bidrar det hermeneutiske perspektivet til en genuin søken etter å forstå hva studentene legger i beskrivelsene av sine opplevelser.

Bidragsytere

Randi Etnan

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1