Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
1777343
Sist endret:
20. januar 2020, 10:46
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2019
Hermeneutiske perspektiver på lærerstudenters opplevelse av praksis
Randi Etnan
Presentasjon
Presentasjon
Navn på arrangementet: Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL)
Sted: Oslo
Dato fra:
8. november 2019
Dato til:
8. november 2019
Arrangør:
Arrangørnavn: NAFOL
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2019
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
Hermeneutiske perspektiver på lærerstudenters opplevelse av praksis
Sammendrag
Sammendrag Hensikten med denne artikkelen er å undersøke hvordan hermeneutisk perspektiv kan bidra til å forstå lærerstudentenes opplevelse av praksis. Gadamers tolkning av hermeneutiske perspektiver ligger til grunn når jeg belyser hvordan lærerutdannerens forforståelse blir sentral for innsikten inn i lærerstudentens observasjonspraksis. Drøftingen bidrar med en vitenskapsfilosofisk ramme når lærerutdanneren som forsker skal tolke empirien for å forstå lærerstudentenes tidlige praksiserfaringer. Avslutningsvis oppsummeres studien med at hvis forskeren er seg bevisst sitt eget epistemologiske ståsted, bidrar det hermeneutiske perspektivet til en genuin søken etter å forstå hva studentene legger i beskrivelsene av sine opplevelser.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Randi Etnan
Forfatter
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1
-
1
av
1