Cristin-resultat-ID: 1802326
Sist endret: 19. mars 2020 08:42
Resultat
Rapport
2020

Consumer reactions to communication about innovative processing technologies in iNOBox

Bidragsytere:
  • Themistoklis Altintzoglou og
  • Morten Heide

Utgiver/serie

Utgiver

Nofima AS

Serie

Nofima rapportserie
ISSN 1890-579X

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2020
Hefte: 10/2020
Antall sider: 33
ISBN: 978-82-8296-626-9
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Consumer reactions to communication about innovative processing technologies in iNOBox

Tittel

Forbrukerreaksjoner rundt informasjon om ny teknologi innen matprosessering fra iNOBox

Sammendrag

Norske forbrukere har generelt lite kunnskap om innovative matvareteknologier, noe som kan skape skepsis når de først hører om slike teknologier. Kommunikasjon om fordeler ved bruk av ny foredlingsteknologi har et stort potensial for fremtidige differensieringsstrategier, avhengig av teknologi og matvarekategori. For noen matkategorier kan innovativ teknologi føre til forlenget holdbarhet og dermed økt bekvemmelighet. Dette kan brukes til å øke aksept for et skifte inn mot disse innovative teknologiene. I tillegg kan informasjon om spesifikke miljøgevinster ved bruk av innovative matforedlingsteknologier øke aksept og betalingsvilje hos forbrukerne. Veloverveid informasjon rundt begrunnelsen for endringer i matproduksjon og foredling er et viktig verktøy for å øke forbrukeraksept og unngå negative, emosjonelle reaksjoner i etterkant – spesielt med tanke på overdramatisering i media.

Bidragsytere

Themistoklis Altintzoglou

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Markedsforskning ved NOFIMA

Morten Heide

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Markedsforskning ved NOFIMA
1 - 2 av 2