Cristin-resultat-ID: 1804232
Sist endret: 31. oktober 2023, 11:51
Resultat
Rapport
2020

Kjøreegenskaper lettere tilhengere

Bidragsytere:
  • Kåre Robertsen
  • Giuseppe Marinelli
  • Harald Osland Sandvik
  • Trond Hanssen
  • Knut Skårdalsmo og
  • Edvard Taarnes

Utgiver/serie

Utgiver

Nord universitet
NVI-nivå 0

Om resultatet

Rapport
Under utgivelse/in press
Publiseringsår: 2020

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kjøreegenskaper lettere tilhengere

Sammendrag

Denne rapporten omhandler kjøreegenskaper for tilhengere opp til 3500 kg beregnet for personbiler og varebiler i førerkortkategori B og BE. Formålet er å utrede de ulike utfordringer som oppstår når biler, med høy grad av teknologiske førerstøttesystemer bruker tilhengere som kun er utstyrt med mekaniske innretninger for bremsing, fjæring og kursstabilitet. Forskningsprosjektet har vært finansiert av Regionalt Forskningsfond, Fylkets Trafikksikkerhetsutvalg Trøndelag, og Nord universitet Handelshøgskolen Trafikkfaglige studier. Ved bruk av praktiske utprøvinger på bane, spørreundersøkelser, litteratursøk og intervju og dialogmøter er det forsøkt å utrede hvordan tilhengere med last blir påvirket av krefter som kan oppstå under kjøring på vei, samt hvordan bil med ulike typer elektroniske førerstøttesystemer blir påvirket av tilhengere i ulike situasjoner. Videre har det vært et mål å utrede hvordan en kan sikre at førere får en forsvarlig opplæring i å kjøre med tilhenger, og om det gjennom bruk av våre innsamlede data kan utvikles virtual reality (VR) simulering til bruk i opplærings-sammenheng som et bidrag til mer trafikksikker bruk av tilhenger. Lovverk for krav til kjøretøy og kontroll er utredet, og det er gjort en vurdering om disse er tilstrekkelig for trygg ferdsel. Funn viser at et stort antall forhandlere av ulike typer bilmerker ikke kunne svare på om deres biler hadde førerstøttesystemer som også var beregnet til å håndtere tilhengere. Videre ble det avdekket at statistikker knyttet til ulykker og uhell der tilhengere er involvert er lite spesifisert. Produsentene av tilhengerne påpeker på den ene siden at de må forholde seg til et krevede regelverk når det gjelder tilhengeren sitt chassis, bremser og drag, men påpeker samtidig at når det gjelder påbygg er dette noe som er i større grad reguleres av den enkelte produsent. Utprøvinger som er utført på bane med avansert måleutstyr viser at de ulike tilhengere har ulike egenskaper. Selv om der er funnet at noen tilhengere påvirker bilen mere enn andre, er det ikke nok til å påstå at den ene type konstruksjon påvirker bil og tilhenger mere enn andre på et generelt grunnlag. Studiens viktigste funn er at tilhenger som har underliggende hjul med last opp mot maksimal nyttelast, velter i hastigheter langt under hva som er grenseverdi for bil. I utprøvingene som ble gjort på bane veltet tilhengerne i 62-65 km/t i manøver som bil alene kjører 75-80 km/t uten tendens til velt eller annen ustabilitet. Dette er en dramatisk forskjell, spesielt da dette skjer med tilhenger det ikke kreves tilleggsopplæring for å kjøre. For denne kategori tilhengere bør det vurderes om det bør kreves særskilt opplæring som det er for tyngre tilhengere, eller om det bør settes konkrete konstruksjonsmessige krav til selve tilhengerne for å unngå velt. Å finne de nøyaktige årsakssammenhenger og nøyaktige grenseverdier for de ulike dynamiske karakteristika for tilhengerne og for bil og tilhenger sammen, vil kreve mere spesifiserte utprøvinger og forskning, noe som på bakgrunn av denne rapporten anbefales på det sterkeste. Sett fra et juridisk ståsted er ferdsel med motorvogn med påkoblet tilhenger et enda større farepotensial enn ferdsel med motorvogn uten tilhenger. På denne bakgrunn stilles det et strengere krav til aktsomhet ved ferdsel med tilhenger. Rettspraksis viser at terskelen for den straffbare uaktsomhet ved bruk at tilhenger er svært lav. Føreren må med andre ord være særlig aktpågivende, hensynsfull og varsom når ferdselen foregår med tilhenger.

Tittel

Kjøreegenskaper lettere tilhengere

Sammendrag

This report deals with the driving characteristics of trailers up to 3500 kg intended for passenger cars and vans in category B and BE drivers licenses. The aim is to address the various challenges that arise when cars, with advanced driver support systems, use trailers that are only have mechanical devices for braking, suspension and heading stability. The research project has been funded by Regionalt Forskningsfond Midt-Norge, Fylkets Trafikksikkehetsutvalg Trøndelag, and the Nord University, Handelshøgskolen Trafikkfaglige studier. Through the use of practical tests on a track, surveys, literature searches and interviews and dialogue meetings, an attempt was made to investigate how cargo trailers are affected by forces that can occur while driving on the road, as well as how cars with different types of electronic driver support systems are affected by trailers in different situations. Furthermore, it has been a goal to investigate how to ensure that drivers receive proper training in driving with trailers, and if our collected data can be used in developing VR simulation for use in training contexts as a contribution to more traffic-safe use of trailer. The laws according to these vehicles have been investigated, to find if they are suitable for road safety. Findings show that many dealers of different types of car brands could not answer whether their cars had driver support systems that were also intended to handle trailers. Furthermore, it was discovered that statistics related accidents involving trailers are not specified. The manufacturers of the trailers point out that they must adhere to strict regulations regarding their trailer chassis, brakes and towing, but also state that regarding equipment for carrying the load it is mostly regulated by the individual manufacturer. Tests carried out on the track with advanced measuring equipment show that the different trailers have different properties. Although some trailers have been found to affect the car more than others, it is not possible to claim that one type of construction affects the car and trailer more than others on a general basis. The study's most important finding is that trailers that have underlying wheels with load up to maximum payload overturn at speeds well below the car's limit value. In the tests on the track, the trailer overturned at 62-65 km/h in a maneuver the car alone effortlessly makes in 75-80 km/h. This is a dramatic difference, especially as this happens with a trailer that does not require additional training to drive. For this category of trailers, consideration should be given to whether special training should be required as it is for heavier trailers, or whether specific structural requirements should be set for the trailers themselves to avoid overturning. Finding the exact causal relationships and exact limit values for the various dynamic characteristics of the trailers and of the car and trailer together will require more specific testing and research, which is strongly recommended based on this report. From a legal point of view, motor vehicles with an attached trailer has greater danger potential than motor vehicles without a trailer. Hence there is a stricter requirement for care when driving with an attached trailer. Case law shows that the threshold for the criminal negligence of using a trailer is very low. In other words, the driver must be particularly vigilant, considerate and cautious when towing a trailer.

Bidragsytere

Kåre Robertsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Handelshøgskolen ved Nord universitet
  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Handelshøgskolen ved Nord universitet

Giuseppe Marinelli

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Handelshøgskolen ved Nord universitet

Harald Osland Sandvik

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Handelshøgskolen ved Nord universitet

Trond Hanssen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Handelshøgskolen ved Nord universitet

Knut Skårdalsmo

  • Tilknyttet:
    Forfatter
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »