Cristin-resultat-ID: 181757
Sist endret: 21. januar 2015, 15:27
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2001

Vennskapets diskurser: En studie av kommunikasjon og vennskap mellom barn med spesielle behov og deres klassekamerater i skolehverdagen

Bidragsytere:
  • Julie Feilberg

Presentasjon

Navn på arrangementet: "Samhällets diskurser. Språk og samhällsvetenskapeliga perspektiv" Stockholm
Sted: Stockholm
Dato fra: 21. oktober 2001

Arrangør:

Arrangørnavn: [Mangler data]

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2001

Importkilder

Bibsys-ID: r02007681

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Vennskapets diskurser: En studie av kommunikasjon og vennskap mellom barn med spesielle behov og deres klassekamerater i skolehverdagen

Sammendrag

I dette paperet presenteres en empirisk studie av det sosiale samspillet mellom 4 barn med spesielle behov i 11-12 årsalderen og deres jevnaldrende slik dette kommer til uttrykk i interaksjon i klasserom og friminutt. Preges de kommunikative mønstrene i interaksjonen mellom barn med spesielle behov og deres klassekamerater av bestemte trekk? Hvordan bidrar kommunikasjonsmønstre til å etablere og vedlikeholde vennskapsrelasjoner og dominansforhold barna imellom? Med bl.a. disse spørsmålene som utgangspunkt har vi gått inn på femte og sjette klassetrinn for å studere hvordan og i hvilken grad elever med spesielle behov får tilgang til og bidrar til vennskaps- og jevnalderrelasjoner. Det er valgt to analytiske innfallsvinkler til materialet: En som går på en beskrivelse av initiativ- og responsstrukturer i nokså generell forstand, med utgangspunkt i Linell & Gustavssons dialogmodell (Linell & Gustavsson 1987) og modellen i Feilberg (1991), og en som fokuserer på den tematiske organiseringen av samspill Boggs (1990). Boggs tese er at jevnaldersamspill utvikler seg fra samspill der den organiserende rammen er verbal lek og enkle rutiner, til samspill der rutinene har mer komplekse strukturer og beveger seg i retning av tematisk organisering der bla.a. vennskap kontekstualiseres i diskursen.

Bidragsytere

Julie Feilberg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for språk og litteratur ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1