Sammendrag
Kan veger rehabiliteres ved gjenbruk av ulike typer masse fra anlegg og industri? Nå skal spørsmålet besvares gjennom et stort forskningsprosjekt i Agder, der leverandørene bebuder kostnadsbesparelser på opptil 80 prosent, samt en vesentlig miljøgevinst.
Agder fylkeskommune og Universitetet i Agder (UiA) har innledet et samarbeid om det som kan bli et banebrytende forskningsprosjekt med sterke innslag av ny vegteknologi. Dypt inne i Finslands skoger (i Kristiansand kommune) har to utvalgte fylkesvegstrekninger gjennomgått en uvanlig forvandlingsprosess. I femten påfølgende hundre meter lange teststrekninger, er veglegemet frest opp gjennom en 25 centimeter dyp knusefresing. Deretter er 14 ulike testprodukter for stabilisering av bærelaget lagt ut på toppen og frest sammen med den homogene massen fra knusefreseren. En av strekningene er uten tilsetning og tjener som referanse. Forskjellen på de to vegene er at den ene får asfalt fra NCC på toppen, mens den andre forblir grusveg. Nylig var både prosjektdeltakere og leverandører innbudt til en presentasjon på stedet, der både massetyper og framgangsmåte ble vist fram.
Vis fullstendig beskrivelse