Cristin-resultat-ID: 1826180
Sist endret: 13. januar 2022, 12:32
Resultat
Rapport
2020

Nær og fjern. Læreres erfaringer med digital hjemmeskole våren 2020.

Bidragsytere:
  • Siw Olsen Fjørtoft

Utgiver/serie

Utgiver

SINTEF Digital

Serie

SINTEF Rapport
ISSN 1504-9795

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2020
Hefte: 2020:00805
Antall sider: 72
ISBN: 978-82-14-06583-1
Open Access

Klassifisering

Emneord

Profesjonsutøvelse og digitalisering • Digital pedagogikk didaktikk • Digitalisering i skolen • Hjemmeskole • Digital skole

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Nær og fjern. Læreres erfaringer med digital hjemmeskole våren 2020.

Sammendrag

Våren 2020 var ganske annerledes enn de fleste kunne ha forestilt seg. Skolene ble midlertidig stengt, og de fleste elever og lærere jobbet hjemmefra. Hensikten med studien var å se på hvordan den digitale hjemmeskolen påvirket undervisning og læring. Studien er basert på en spørreundersøkelse som ble gjennomført blant norske lærere i slutten av april 2020, og viser deres erfaringer med undervisning og læring i perioden med hjemmeskole. Den belyser både positive og negative sider ved infrastruktur, arbeidsbetingelser, læringsmiljø og profesjonsfaglig digital kompetanse. Lærerne brukte en rekke digitale ressurser, og flertallet rapporterte om daglig bruk av videokommunikasjon. Bruk av digitale læringsressurser i undervisningen krevde mer forberedelse enn uten, men mange mente at digitale læringsressurser gjør det lettere å differensiere mellom elevene. De fleste utfordringene som lærerne adresserte, var knyttet til elevenes læringsmiljø og sosiale forhold. Lærerrollen ble utfordret av det begrensede pedagogiske handlingsrommet som oppsto når elevene ikke var fysisk til stede. Lærerne hadde ulikt utgangspunkt for undervisning med digital teknologi. En av fem lærere syntes de fikk for lite pedagogisk og ledelsesmessig støtte. Mange opplevde økt arbeidsmengde og mindre skille mellom jobb og fritid. Til tross for en del utfordringer, indikerer denne studien at lærerne generelt har mestret den digitale overgangen, og fått utvidet sin pedagogiske verktøykasse til bruk i klasserommet.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Siw Olsen Fjørtoft

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Teknologiledelse ved SINTEF AS
1 - 1 av 1