Cristin-resultat-ID: 1835248
Sist endret: 20. oktober 2023, 11:01
Resultat
Rapport
2019

Mobilitetsendringer som følge av nye handelskonsepter

Bidragsytere:
  • Vibeke Nenseth og
  • Bjørn Klimek

Utgiver/serie

Utgiver

Transportøkonomisk institutt
NVI-nivå 0

Serie

TØI-rapport
ISSN 0808-1190
e-ISSN 2535-5104

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2019
Hefte: 1720/2019
Antall sider: 38
ISBN: 978-82-480-2262-6

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Sosiologi
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Mobilitetsendringer som følge av nye handelskonsepter

Sammendrag

Nye handelsmønstre gir nye mobilitetsendringer i et lite forutsigbart og komplisert samspill. Det dreier seg ikke lenger om et enkelt skifte fra butikk- til netthandel eller bare om en ny fordeling mellom transportmidler. Det er hele organiseringen av ulike kombinerte transporttjenester for personer og varer som nå er i endring. Fysiske butikker tilbyr stadig oftere også netthandel, samtidig som nettbutikker gjerne også har en fysisk forankring i form av et mikrolager, et distribusjonssenter eller et showroom. Forbrukere forventer og finner nå butikker både fysisk og på nett. Dette paradigmeskiftet med mange alternative men samtidige kanaler for varehandel er det som nå betegnes som omnikanal. Kritiske faktorer for utviklingen framover vil særlig være leveringsmåter – og lokalisering, digital kompetanse og variasjonen på tvers av både geografi, varetyper og forbrukergrupper. Avslutningsvis peker vi på framtidige forskningsbehov for å undersøke nærmere transportkonsekvensene av ny digital varehandel, blant annet gjennom scenario-analyser.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Vibeke Nenseth

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Atferd og transport ved Transportøkonomisk institutt

Björn Klimek

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Bjørn Klimek
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Atferd og transport ved Transportøkonomisk institutt
1 - 2 av 2