Cristin-resultat-ID: 1842739
Sist endret: 27. oktober 2020, 21:35
Resultat
Rapport
2020

Digital ambivalens. Norsk musikk i internasjonale markeder

Bidragsytere:
  • Anja Nylund Hagen
  • Mari Torvik Heian
  • Roy Aulie Jacobsen og
  • Bård Kleppe

Utgiver/serie

Utgiver

Universitetet i Oslo
NVI-nivå 0

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2020
Antall sider: 151
ISBN: 978-82-336-0342-7

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Musikkvitenskap
- Fagområde: Humaniora

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Digital ambivalens. Norsk musikk i internasjonale markeder

Sammendrag

Rapporten Digital ambivalens gir et deskriptivt bilde av den norske musikkbransjen før korona, og omtrent 10 år etter at streaming ble mainstream. Resultatene bygger på spørreundersøkelsen Norsk musikk i internasjonale markeder som fikk 555 svar, fordelt på skapere og utøvere av norsk musikk, samt aktører i plateselskap, management, musikkforlag, booking med mer, til sammen omtalt som mellomledd. Ved å se på hvordan norsk musikkbransje opererer internasjonalt og bruker medier i arbeidet med musikk, bekrefter undersøkelsen at det er utstrakt profesjonell aktivitet med norsk musikk i mange deler av verden. Digitaliseringen er viktig for å nå et globalt publikum, og legger til rette for nye typer eksport. Mens en nesten samstemt norsk musikkbransje anerkjenner sosiale medier og strømmetjenesters betydning i distribusjon og formidling av norsk innspilt musikk, danner rapporten samtidig et inntrykk av at dette ikke skjer uten tvetydighet og motstridende erfaringer. Bransjen er rammet av digital ambivalens.

Bidragsytere

Anja Nylund Hagen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo

Mari Torvik Heian

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Telemarksforsking

Roy Aulie Jacobsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo

Bård Kleppe

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Telemarksforsking
1 - 4 av 4