Cristin-resultat-ID: 1848891
Sist endret: 10. januar 2023, 11:13
NVI-rapporteringsår: 2020
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2020

Personvernregler og forskningsetikk: Blir det fortsatt mulig å gjøre antropologisk skoleforskning?

Bidragsytere:
  • Lise Lundh

Tidsskrift

Norsk Antropologisk Tidsskrift
ISSN 0802-7285
e-ISSN 1504-2898
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2020
Publisert online: 2020
Volum: 31
Hefte: 3
Sider: 177 - 190
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85092362990

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Personvernregler og forskningsetikk: Blir det fortsatt mulig å gjøre antropologisk skoleforskning?

Sammendrag

Artikkelen er basert på erfaringer med datagenerering under arbeid med PhD. Nye retningslinjer for personvern trådte i kraft i løpet av perioden, knyttet til EUs datadirektiv fra 2018. De nye retningslinjene fikk innvirkning på arbeidet. Med referanser til litteratur fra norske antropologer som drøfter liknende problemstillinger, argumenterer jeg for at de nye retningslinjene ytterligere forsterker tendensen til at forskning basert på etnografisk metode margi- naliseres, mens forskningsdata i økende grad tuftes på et naturvitenskapelig kunnskapssyn. Jeg stiller spørsmålet hvilken kunnskap vi går glipp av innen skoleforskning, dersom deltakende observasjon basert på lang tid i feltet ikke lenger blir mulig. Videre argumenterer jeg for at dokumentasjonskravet knyttet til personvernregulativet kan komme i konflikt med overordnede forskningsetiske regler om ikke å forvolde skade på dem man forsker med.

Tittel

Protection regulations and research ethics: Will it be possible to conduct anthropological fieldwork among pupils in schools in the future?

Sammendrag

The article draws on experiences from generating data for a PhD. During the period of fieldwork in a Norwegian school, new regulations based on EU’s General Data Protection Regulations (GDPR) were implemented. With refer- ence to similar experiences from various Norwegian anthropologists, the article argues that the new regulations mar- ginalise ethnographic work even further. I suggest that an overall positivistic notion of research data might lie behind this, and I argue that a consequence could be that we simultaneously lose ways to perceive and understand silent knowledge and backstage knowledge. Furthermore, I argue that, in some cases, fulfilling the demand for documen- tation might inflict harm on people whom the regulations are intended to protect.

Tittel

Personvernregler og forskningsetikk: Blir det fortsatt mulig å gjøre antropologisk skoleforskning?

Bidragsytere

Lise Lundh

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 1 av 1