Cristin-resultat-ID: 1855278
Sist endret: 9. april 2021, 11:23
Resultat
Poster
2020

Virtual Reality for engstelige og triste barn; optimering av atferds-eksperimenter og aktivering

Bidragsytere:
  • Jo Magne Ingul
  • Lene-Mari Potulski Rasmussen
  • Kristin Dagmar Martinsen
  • Kristin Ytreland
  • Elisabeth Valmyr Bania
  • Anne Mari Sund
  • mfl.

Presentasjon

Navn på arrangementet: Barn og Unge kongressen 2020
Dato fra: 1. desember 2020
Dato til: 3. desember 2020

Arrangør:

Arrangørnavn: NBUP, NORCE, UIT, NTNU, RBUP, NUBU, FHI, HDIR

Om resultatet

Poster
Publiseringsår: 2020

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Virtual Reality for engstelige og triste barn; optimering av atferds-eksperimenter og aktivering

Sammendrag

Bakgrunn Ferdighetstrening, eksponering og øving er av de mest brukte, og best dokumenterte, teknikkene i arbeidet med barn og unge med angst og/eller depresjon.. Likevel opplever terapeuter ofte vansker med å legge til rette for gode øvingssituasjoner. Gjennom bruk av Virtual Reality (VR) kan barn og unge øve under standardiserte betingelser, gjentatte ganger, i trygge omgivelser. Basert på data- genererte scener eller 360°-filmer skapes et virtuelt miljø som sikrer innlevelse og opplevelse tilnærmet lik situasjoner den unge opplever i hverdagen. Dette kan potensielt gjøre det enklere å komme i gang med øving og føre til bedre effekt av øvingen. Tidligere studier som har sett på effekten av VR i behandling viser gode resultater, men er ofte gjennomført på spesifikke fobier (f.eks edderkoppfobi), med voksne som målgruppe. I ECHO studien blir VR brukt for engstelige og triste barn i grupper på skolene de går. Formål Hovedmålet med bruk av VR-teknologi er å hjelpe barn og gruppeledere til å komme i gang med øving, i tillegg ønsker vi svar på følgende problemstillinger: • Hvordan opplever barn og gruppeledere øving med bruk av VR? • Gjør det det lettere å legge til rette for øving? • Øker brukervennligheten i mestrende Barn ? Metode Bruk av VR-teknologi er en del av ECHO studien som er en RCT med multifaktorielt design. Det er laget 13 scener med 360°film basert på situasjoner engstelige og triste barn synes er vanskelige. Filmene er laget av Ravnfilm i samarbeid med ECHO og 7. klasse ved Halsan barneskole. I studien vil barn få tilgang til scenene gjennom bruk Oculus GO briller med headset. Barn rekruttert til ECHO studien skal bruke scenene som en del av øvingen i Mestrende barn grupper. Det er laget spesifikke prosedyrer for bruk av hver scene. Datainnsamling starter våren 2020 og er ferdig høsten 2022. Resultat Det foreligger ingen resultater fra ECHO studien enda. Rekruttering av første bølge er gjennomført med god deltagelse og NN grupper er pr dags dato i gang!

Bidragsytere

Jo Magne Ingul

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Lene-Mari Potulski Rasmussen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Forebyggingsenheten ved UiT Norges arktiske universitet

Kristin Martinsen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Kristin Dagmar Martinsen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Team for undervisning og formidling ved UiT Norges arktiske universitet

Kristin Ytreland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Elisabeth Valmyr Bania

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for klinisk medisin ved UiT Norges arktiske universitet
1 - 5 av 14 | Neste | Siste »