Sammendrag
Bakgrunn
Ferdighetstrening, eksponering og øving er av de mest brukte, og best dokumenterte, teknikkene i arbeidet med barn og unge med angst og/eller depresjon.. Likevel opplever terapeuter ofte vansker med å legge til rette for gode øvingssituasjoner. Gjennom bruk av Virtual Reality (VR) kan barn og unge øve under standardiserte betingelser, gjentatte ganger, i trygge omgivelser. Basert på data- genererte scener eller 360°-filmer skapes et virtuelt miljø som sikrer innlevelse og opplevelse tilnærmet lik situasjoner den unge opplever i hverdagen. Dette kan potensielt gjøre det enklere å komme i gang med øving og føre til bedre effekt av øvingen. Tidligere studier som har sett på effekten av VR i behandling viser gode resultater, men er ofte gjennomført på spesifikke fobier (f.eks edderkoppfobi), med voksne som målgruppe. I ECHO studien blir VR brukt for engstelige og triste barn i grupper på skolene de går.
Formål
Hovedmålet med bruk av VR-teknologi er å hjelpe barn og gruppeledere til å komme i gang med øving, i tillegg ønsker vi svar på følgende problemstillinger:
• Hvordan opplever barn og gruppeledere øving med bruk av VR?
• Gjør det det lettere å legge til rette for øving?
• Øker brukervennligheten i mestrende Barn ?
Metode
Bruk av VR-teknologi er en del av ECHO studien som er en RCT med multifaktorielt design. Det er laget 13 scener med 360°film basert på situasjoner engstelige og triste barn synes er vanskelige. Filmene er laget av Ravnfilm i samarbeid med ECHO og 7. klasse ved Halsan barneskole. I studien vil barn få tilgang til scenene gjennom bruk Oculus GO briller med headset. Barn rekruttert til ECHO studien skal bruke scenene som en del av øvingen i Mestrende barn grupper. Det er laget spesifikke prosedyrer for bruk av hver scene. Datainnsamling starter våren 2020 og er ferdig høsten 2022.
Resultat
Det foreligger ingen resultater fra ECHO studien enda. Rekruttering av første bølge er gjennomført med god deltagelse og NN grupper er pr dags dato i gang!
Vis fullstendig beskrivelse