Sammendrag
Kroppslig kommunikasjon i møte med
barn er sentralt i barnehagelærerens
profesjonsutøvelse. I artikkelen under
-
søker forfatterne hvordan kroppslig
kunnskap utøves i en småbarnsavdeling.
De gir eksempler på hvordan kroppslig
kunnskap praktiseres, og foreslår
begreper og perspektiver som kan
berike barnehagens fag- og forsk
-
ningsfelt og profesjonsforskning mer
generelt. Vitenskapsteoretisk plasseres
artikkelen innenfor Maurice Merleau-
Pontys kroppsfenomenologi (1994).
Studien er gjennomført som en senso
-
risk etnografisk feltstudie (Pink, 2015)
med tilhørende stedssensitive intervju
(Sand, 2019). Gjennom analyseproses
-
sen har tre kiasmefortellinger (Olaus
-
sen, 2018) vokst frem som eksempler
på situasjoner der kroppslig kunnskap
har avgjørende betydning for det som
utspiller seg i stunder der alt kan skje.
Vis fullstendig beskrivelse