Cristin-resultat-ID: 1863069
Sist endret: 23. desember 2020, 12:18
Resultat
Rapport
2020

Barrierer i det fysiske læringsmiljøet for elever med nedsatt funksjonsevne

Bidragsytere:
  • Christian Wendelborg
  • Melina Røe
  • Thomas Hugaas Molden og
  • Sigrid Elise Wik

Utgiver/serie

Utgiver

NTNU Samfunnsforskning AS

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2020
Antall sider: 100
ISBN: 978-82-7570-618-6

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Barrierer i det fysiske læringsmiljøet for elever med nedsatt funksjonsevne

Sammendrag

Denne rapporten har som formål å belyse hvordan manglende tilgjengelighet og universell utforming påvirker elevers deltakelse i skole og fritid. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) er oppdragsgiver for rapporten. Bakgrunnen for oppdraget er at det er mangelfull kunnskap om tilgjengelighet og universell utforming av skoler og hvilke konsekvenser det kan ha for elever med nedsatt funksjonsevne. Det er snakk om konsekvenser i undervisningssituasjoner, i friminutt, ”spill-over” til fritida og sosiale nettverk og om elever blir henvist til en annen skole enn nærskolen på grunn av manglende tilgjengelighet.

Bidragsytere

Christian Wendelborg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Mangfold og inkludering ved NTNU Samfunnsforskning AS

Melina Røe

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Mangfold og inkludering ved NTNU Samfunnsforskning AS

Thomas Hugaas Molden

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Mangfold og inkludering ved NTNU Samfunnsforskning AS

Sigrid Elise Wik

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Mangfold og inkludering ved NTNU Samfunnsforskning AS
1 - 4 av 4