Cristin-resultat-ID: 1883438
Sist endret: 1. februar 2021, 10:28
NVI-rapporteringsår: 2020
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2020

Luthersk og uluthersk oppdragelse. Skole- og utdanningstenkning blant norske utvandrere til Amerika. Paul Vigenstad (1839-1925) som eksempel.

Bidragsytere:
  • Merethe Roos

Tidsskrift

Teologisk Tidsskrift
ISSN 1893-0263
e-ISSN 1893-0271
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2020
Trykket: 2020
Volum: 9
Hefte: 1
Sider: 20 - 33
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Luthersk og uluthersk oppdragelse. Skole- og utdanningstenkning blant norske utvandrere til Amerika. Paul Vigenstad (1839-1925) som eksempel.

Sammendrag

I denne artikkelen ser jeg nærmere på norskamerikaneren Paul Vigenstads forståelse av undervisning og oppdragelse, slik dette kommer frem i en bok han publiserte i 1901. Jeg viser at Vigenstad skiller mellom det han kaller luthersk og uluthersk oppdragelse, og definerer den lutherske oppdragelse til det som strengt tar utgangspunkt i Konkordieboken og Luthers katekisme. Han tar også avstand fra de bevegelser som har gjort seg gjeldende på skolens område i hjemlandet de foregående 50 år. For Vigenstad er det også en sammenheng mellom opplæring i norsk språk og sann lutherdom.

Bidragsytere

Merethe Roos

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for kultur, religion og samfunnsfag ved Universitetet i Sørøst-Norge
1 - 1 av 1