Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
1883438
Sist endret:
1. februar 2021, 10:28
NVI-rapporteringsår:
2020
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2020
Luthersk og uluthersk oppdragelse. Skole- og utdanningstenkning blant norske utvandrere til Amerika. Paul Vigenstad (1839-1925) som eksempel.
Merethe Roos
Tidsskrift
Tidsskrift
Teologisk Tidsskrift
ISSN 1893-0263
e-ISSN 1893-0271
NVI-nivå 1
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2020
Trykket: 2020
Volum: 9
Hefte: 1
Sider: 20 - 33
Open Access
Lenker
Lenker
original online (doi)
https://doi.org/10.18261/issn.1893-0271-2020-01-03
Institusjonsarkiv
hdl.handle.net/11250/2733201
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
Luthersk og uluthersk oppdragelse. Skole- og utdanningstenkning blant norske utvandrere til Amerika. Paul Vigenstad (1839-1925) som eksempel.
Sammendrag
I denne artikkelen ser jeg nærmere på norskamerikaneren Paul Vigenstads forståelse av undervisning og oppdragelse, slik dette kommer frem i en bok han publiserte i 1901. Jeg viser at Vigenstad skiller mellom det han kaller luthersk og uluthersk oppdragelse, og definerer den lutherske oppdragelse til det som strengt tar utgangspunkt i Konkordieboken og Luthers katekisme. Han tar også avstand fra de bevegelser som har gjort seg gjeldende på skolens område i hjemlandet de foregående 50 år. For Vigenstad er det også en sammenheng mellom opplæring i norsk språk og sann lutherdom.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Merethe Roos
Forfatter
ved Institutt for kultur, religion og samfunnsfag ved Universitetet i Sørøst-Norge
1
-
1
av
1