Cristin-resultat-ID: 1901608
Sist endret: 25. juni 2021, 16:42
NVI-rapporteringsår: 2021
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2021

Elektronisk studentvurdering i praksisstudier. Fremmer det kvalitet og effektivitet?

Bidragsytere:
  • Siv Sønsteby Nordhagen
  • Anne Grethe R Kydland
  • Fred Morten Solbakken
  • Ingeborg Rustad
  • Martha H. Høvik og
  • Solveig Struksnes

Tidsskrift

UNIPED
ISSN 1500-4538
e-ISSN 1893-8981
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2021
Publisert online: 2021
Trykket: 2021
Volum: 44
Hefte: 01
Sider: 75 - 89
Artikkelnummer: 1
Open Access

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Helsefag

Emneord

Bachelor i sykepleie

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Elektronisk studentvurdering i praksisstudier. Fremmer det kvalitet og effektivitet?

Sammendrag

Introduksjon: Praksisstudier utgjør fra 30–50 % av læringsaktivitetene i bachelorstudier innen helse- og sosialfagene. Praksisfeltet og utdanningsinstitusjonen har felles ansvar for å samarbeid om tilrettelegging av et læringsmiljø for studentene som gir mulighet for å oppnå læringsutbyttene. Både helsesektoren og universitets- og høgskolesektoren på nasjonalt nivå etterspør tekniske løsninger for å øke relevans, kvalitet og effektivitet i samhandlingen mellom partene i forbindelse med praksisstudier. Hensikt: Å styrke kvalitet og effektivitet i vurderingen av sykepleiestudenter i praksisstudier. Metode: Inspirert av aksjonsforskning, med reelt gjensidig samarbeid mellom helseinstitusjonene og utdanningsinstitusjonene. Utvalget var studenter, veiledere og kontaktlærere ved seks sykehusavdelinger. Elektronisk studentvurdering (ESV) ble utviklet og prøvd ut gjennom fire praksisperioder i spesialisthelsetjenesten. Resultater: ESV kan gi økt kontinuitet i studentveiledningen, skape større grad av felles forståelse for vurderingsgrunnlaget og tilrettelegge for hensiktsmessig tidsbruk i forbindelse med praksisstudier. Stort potensiale for kvalitetsutvikling av praksisstudier ligger i muligheten ESV gir for kontaktlærers regelmessige oppfølging av student og veileder. Konklusjon: For å utnytte ESVs potensiale fullt ut er lederforankring i både utdanningsinstitusjonen og praksisarenaen viktig for å sikre engasjerte og aktive studenter, veiledere og kontaktlærere. Mulighetene er store for å videreutvikle ESV for bruk i kommunehelsetjenesten og for andre profesjonsutdanninger med praksisstudier i sitt program. Nøkkelord: elektronisk verktøy, praksisstudier, vurdering, sykepleiestudent Copyright © 2021 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC BY 4.0 License (https:// creativecommons.org/licenses/by/4.0/).

Bidragsytere

Siv Karin Sønsteby Nordhagen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Siv Sønsteby Nordhagen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Anne Grethe R Kydland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Høgskolen i Innlandet

Fred Morten Solbakken

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Medisin og helsefag ved Sykehuset Innlandet HF

Ingeborg Rustad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avd Kirurgi Elverum ved Sykehuset Innlandet HF

Martha H. Høvik

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avd Nevrologi ved Sykehuset Innlandet HF
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »