Sammendrag
Helsetjenestene digitaliseres. Brukere og helsepersonell opplever en dreining fra at de fleste samtaler om helse foregår i ansikt-til-ansikt-situasjoner i helsekonteksten, til at de nå foregår digitalt. Selv om diagnostisering og behandling i mange tilfeller må gjennomføres i det fysiske møtet mellom helsepersonell og pasient, vil mange helsespørsmål kunne besvares i digitale konsultasjoner. Digital helsekommunikasjon vil sannsynligvis bli den vanlige kommunikasjonsmåten i helsetjenesten i årene som kommer.
Digital helsekommunikasjon er en kompleks aktivitet som forutsetter sammensatt kompetanse. Enten man er nydiagnostisert pasient eller erfaren helsespesialist, så trengs kunnskap om både kommunikasjon, helse, digitale verktøy og hvordan man skal gjennomføre aktiviteten på en hensiktsmessig måte i den aktuelle situasjonen.
Om man skal lykkes med digitaliseringen av helsetjenestene forutsettes ikke bare gode teknologiske systemer og brukergrensesnitt, men også god tilrettelegging i organisasjon, omstillingsevne og ikke minst at de ansatte har den kommunikative kompetansen som kreves for kompleks interaksjon med hverandre og med brukerne.
Vis fullstendig beskrivelse