Sammendrag
I denne artikkelen utforsker vi ledelses- og styringsdimensjonen ved inkludering, og viser hvordan inkluderende undervisning i stor grad blir rammet inn av organisatoriske forhold. Basert på intervjudata fra kommunale ledere og skoleledere i tre kommuner studerer vi ledernes tilnærminger til arbeidet med å utvikle inkluderende undervisningspraksiser. På tvers av kommuner og skoler finner vi at inkluderingsbegrepet gis mening gjennom andre begreper, først og fremst tilpasset opplæring, kompetanseutvikling og elevenes læringsutbytte. Lederne fremhever både strukturelle og epistemiske dimensjoner ved det skjønnsmessige arbeidet på disse områdene, mens det å organisere arbeidet med inkludering fremstår som en fremtredende forståelse på tvers av dimensjonene. Funnene viser at kommunale ledere og skoleledere er sentrale aktører i det vi beskriver som den organisatoriske innrammingen av inkluderende undervisning. Vi finner derimot få grunnleggende og analytiske diskusjoner blant disse lederne om hva inkludering skal og kan være, den epistemiske skjønnsutøvelsen blant våre informanter. Dette kan føre til at oppfatninger og praksiser bare dekker deler av inkluderingsbegrepet.
Vis fullstendig beskrivelse