Sammendrag
Tjenestedesign som fag skiller seg ut ved at den har en bred verktøykasse som gjør det mulig å
bringe inn et mangfold av stemmer, synspunkt, relasjoner og systemer inn i en helhetlig oversikt
og samtidig fokusere på løsninger. Tjenestedesign kan bidra til at man ser helhet; hvor IKT kan
bli en del av en større løsning, hvor immaterielle og materielle komponenter møtes og hvor
verdi og verdighet står sentralt. Ved å kombinere prinsipper fra tjenestedesign med prinsipper
fra universell utforming håper vi å løfte blikket fra å se på brukskvalitet til de enkelte digitale og
fysiske løsningene og over på et helhetlig tjenesteperspektiv. Det vil øke muligheten for å gi like
muligheter for bruk uavhengig av preferanser og funksjonsevne. Vi kan da arbeide med
brukskvaliteten for tjenesten som helhet. Mye av tjenestedesign-litteraturen er utviklet for privat
sektor, men vi ser at det i økende grad kommer offentlige aktører på banen. I offentlig
tjenestedesign er det ikke et valg å fokusere på hovedmarkedet eller de mest lønnsomme
kundegruppene.
Derfor snakker vi om muliggjørende teknologi og gode designtilnærminger, og ønsker å
diskutere hva som mangler for at tjenestene skal kunne gi oss en større følelse av å bety noe,
og for at design skal føre til at relasjonene mellom menneske og miljø skal bli sterkere og mer
formålstjenlige – sett fra menneskets perspektiv. Vi ønsker å kalle dette relasjonell design.
Vis fullstendig beskrivelse