Cristin-resultat-ID: 1956383
Sist endret: 19. september 2023, 15:14
Resultat
Rapport
2021

Forsering eller hvileskjær? Om utsiktene til klimagasskutt i veitransporten

Bidragsytere:
  • Lasse Fridstrøm og
  • Vegard Østli

Utgiver/serie

Utgiver

Transportøkonomisk institutt

Serie

TØI-rapport
ISSN 0808-1190
e-ISSN 2535-5104

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2021
Hefte: 1846/2021
Antall sider: 102
ISBN: 978-82-480-1399-0

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsøkonomi

Emneord

Elektriske kjøretøyer • Klimagassutslipp • Framskrivninger • Empiriske modeller

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Samfunnsøkonomi
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Forsering eller hvileskjær? Om utsiktene til klimagasskutt i veitransporten

Sammendrag

Utsiktene til klimagasskutt i veitransporten studeres ved hjelp av TØIs framskrivingsmodell for kjøretøyparken – BIG. En videreføring av dagens virkemiddelbruk vil neppe være tilstrekkelig til å nå et mål om 50 prosents klimagasskutt i veitransporten i 2030 sammenliknet med 2005. Energiforbruket i veitransport vil synke, til tross for at trafikken antas å øke. I beste fall synker energiforbruket med rundt 50 prosent fra 2019 til 2050, i verste fall med snaut 20 prosent. Men strømforbruket vil øke. I 2050 beregnes strømforbruket i veitransporten til mellom 7 og 11 TWh per år, avhengig av hvor raskt kjøretøyparken elektrifiseres. I tillegg beregnes hydrogenforbruket i 2050 å bli inntil 4 TWh, når en regner inn energitapet ved elektrolyse av vann. Til sammen vil kjøretøyene da legge beslag på en mengde elektrisitet som svarer til ca. 10 prosent av Norges nåværende vannkraftproduksjon.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Lasse Fridstrøm

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Samfunnsøkonomiske analyser ved Transportøkonomisk institutt
Aktiv cristin-person

Vegard Østli

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Samfunnsøkonomiske analyser ved Transportøkonomisk institutt
1 - 2 av 2