Cristin-resultat-ID: 1958210
Sist endret: 24. november 2021, 09:22
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2021

Praktisk estetiske læringsformers rolle i undervisning om de tre tverrfaglige temaene i fagfornyelsen - eksempler fra prosjekt med naturfag og kunst og håndverk

Bidragsytere:
  • Mette Gårdvik
  • Karin Stoll og
  • Wenche Sørmo

Presentasjon

Navn på arrangementet: Estetiske læringsprosesser - muligheter og utfordringer i grunnskolelærerutdanningene
Sted: Bodø
Dato fra: 4. november 2021
Dato til: 5. november 2021

Arrangør:

Arrangørnavn: Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2021

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Praktisk estetiske læringsformers rolle i undervisning om de tre tverrfaglige temaene i fagfornyelsen - eksempler fra prosjekt med naturfag og kunst og håndverk

Sammendrag

Fagfornyelsens overordnede del vektlegger tverrfaglig arbeid med utgangspunkt i samfunnsutfordringer som krever engasjement og innsats lokalt, nasjonalt og globalt. De tre tverrfaglige satsningsområdene: Folkehelse og livsmestring, Demokrati og medborgerskap og Bærekraftig utvikling, omhandler sammensatte problemstillinger som trenger kompetanser fra flere fag. Undervisningen skal legge til rette for at elevene oppnår forståelse om hvordan vi gjennom kunnskap kan finne løsninger, og lære om sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser. Undervisningen skal engasjere og føre til bevissthet og handling. I denne presentasjonen vil vi vise hvordan estetiske læringsprosesser kan bidra til å oppnå læringsmålene. Vi vil benytte forskningsresultater fra fem kvalitative kasusstudier fra undervisningsprosjekt i lærerutdanningene og praksisfeltet, der naturfag og kunst & håndverk jobbet integrert og stedsbasert med temaene snø og snø forming, organismer i fjæresona, bjørk og bjørkenever, den samiske stjernehimmelen og marin forsøpling. Prosjektene er utviklet, gjennomført og analysert av forfatterne. Resultatene viser at estetiske og kroppslige læringsprosesser bidrar til motivasjon for å lære og utvikle en helhetlig forståelse for tematikken. Synergien mellom en estetisk tilnærming og utforskende arbeid fører til dybdelæring og engasjement i større deler av studentgruppene. Stedsbaserte prosjekt er viktige for en aktiv og helsefremmende læring. Forankring av læringsprosesser i eget lokalmiljø bidrar i et kulturelt bærekrafts perspektiv til følelse av eierskap og ansvar for å ta vare på tradisjon, handverk, miljø og natur. Estetiske læringsprosesser er avgjørende for motivasjon til å lære, og fremmer holistisk tilnærming til læring. I et kulturelt bærekrafts perspektiv er estetiske læringsprosesser viktige for å føle ansvar, eierskap og utvikle kunnskap for å kunne verdsette og ivareta tradisjon, handverk og miljø. I undervisning om bærekraftig utvikling hvor problemstillingene ofte er tunge og følelsesladde kan estetiske læringsprosesser bidra til at elevene kan bearbeide og få utløp for følelser. Estetiske læringsprosesser, sammen med aktive og fysiske læringsmiljø, spiller dermed en sentral rolle for å oppnå læringsmålene de tre tverrfaglige satsningsområdene i fagfornyelsen.

Bidragsytere

Mette Gårdvik

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Karin Stoll

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Wenche Sørmo

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 3 av 3