Sammendrag
Fagfornyelsens overordnede del vektlegger tverrfaglig arbeid med utgangspunkt i samfunnsutfordringer som krever engasjement og innsats lokalt, nasjonalt og globalt. De tre tverrfaglige satsningsområdene: Folkehelse og livsmestring, Demokrati og medborgerskap og Bærekraftig utvikling, omhandler sammensatte problemstillinger som trenger kompetanser fra flere fag. Undervisningen skal legge til rette for at elevene oppnår forståelse om hvordan vi gjennom kunnskap kan finne løsninger, og lære om sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser. Undervisningen skal engasjere og føre til bevissthet og handling.
I denne presentasjonen vil vi vise hvordan estetiske læringsprosesser kan bidra til å oppnå læringsmålene. Vi vil benytte forskningsresultater fra fem kvalitative kasusstudier fra undervisningsprosjekt i lærerutdanningene og praksisfeltet, der naturfag og kunst & håndverk jobbet integrert og stedsbasert med temaene snø og snø forming, organismer i fjæresona, bjørk og bjørkenever, den samiske stjernehimmelen og marin forsøpling. Prosjektene er utviklet, gjennomført og analysert av forfatterne.
Resultatene viser at estetiske og kroppslige læringsprosesser bidrar til motivasjon for å lære og utvikle en helhetlig forståelse for tematikken. Synergien mellom en estetisk tilnærming og utforskende arbeid fører til dybdelæring og engasjement i større deler av studentgruppene. Stedsbaserte prosjekt er viktige for en aktiv og helsefremmende læring. Forankring av læringsprosesser i eget lokalmiljø bidrar i et kulturelt bærekrafts perspektiv til følelse av eierskap og ansvar for å ta vare på tradisjon, handverk, miljø og natur. Estetiske læringsprosesser er avgjørende for motivasjon til å lære, og fremmer holistisk tilnærming til læring. I et kulturelt bærekrafts perspektiv er estetiske læringsprosesser viktige for å føle ansvar, eierskap og utvikle kunnskap for å kunne verdsette og ivareta tradisjon, handverk og miljø. I undervisning om bærekraftig utvikling hvor problemstillingene ofte er tunge og følelsesladde kan estetiske læringsprosesser bidra til at elevene kan bearbeide og få utløp for følelser.
Estetiske læringsprosesser, sammen med aktive og fysiske læringsmiljø, spiller dermed en sentral rolle for å oppnå læringsmålene de tre tverrfaglige satsningsområdene i fagfornyelsen.
Vis fullstendig beskrivelse