Cristin-resultat-ID: 1971051
Sist endret: 21. desember 2021, 13:13
Resultat
Rapport
2021

Salgsutvikling for nye plantebaserte produkter

Bidragsytere:
  • Gard Sveinung Grimsby
  • Antje Gonera og
  • Øydis Ueland

Utgiver/serie

Utgiver

Nofima AS

Serie

Nofima rapportserie
ISSN 1890-579X

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2021
Hefte: 39/2021
Antall sider: 39
ISBN: 978-82-8296-702-0
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Salgsutvikling for nye plantebaserte produkter

Sammendrag

Plantebaserte produkter og kosthold blir oppfattet som bærekraftig. Bærekraft og plantemat kan sees på som innovasjonsdrivere, og vi viser til hvordan oppmerksomheten rundt disse begrepene har økt de siste fem årene. Mye kan tyde på at FNs introduksjon av de 17 bærekraftsmålene har ytterligere styrket fokus på bærekraft, på samme måten som Eat Lancet-rapporten har satt utviklingen av plantebasert mat på agendaen. Det er behov for mer innsikt om det grønne skiftet innenfor de ulike matsektorene, matkategoriene og mataktørene i Norge. Nofima har sett på omsetning og systemiske innovasjonsmønstre i samarbeid med Flesland markedsinformasjoner i perioden 2016 til 2020. Utviklingen viser en sterk økning i produksjon og salg av plantebaserte produkter. Dette gjelder innenfor både kjøtterstattere, plantebasert ferdigmat og ikke minst innen plantedrikker. Videre har utviklingen av nye plantebaserte produkter vært rask og gitt forbrukerne flere valg, slik at kun to av de ti mest solgte kjøtterstatterne i 2016 er blant de ti mest solgte i 2020. Alle kategorier plantebaserte produkter har hatt en sterk vekst, bortsett fra produkter til storhusholdning i 2020 som fikk en stopp i salgsutviklingen grunnet pandemien med stengte kantiner og restauranter. Imidlertid er andelen norske, plantebaserte produkter lav. Plantematkategoriene kan med få unntak vise til utenlandske tilvirkere dominert av soyabaserte produkter. Det er ønskelig med flere norske produkter inn i dette sterkt voksende markedet.

Tittel

Sales of new plant-based products

Sammendrag

Plant-based food and sustainability has gained interest for several reasons. In the period 2016 to 2020 there has been a rapid growth in sales of plant-based food products in Norway. This applies to both meat substitutes, ready-to-eat vegetarian foods and plant-based dairy replacers. However, Norwegian plant-based products are relatively poorly represented. In addition, the new plant-based products have a fairly short lifespan. Only two out of ten products are still among the top ten after the five-year period. The plant-based food categories can, with few exceptions, refer to foreign manufacturing and soy-based products.

Bidragsytere

Sveinung Grimsby

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Gard Sveinung Grimsby
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Mat og helse ved NOFIMA

Antje Gonera

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Sensorikk, forbruker og innovasjon ved NOFIMA

Øydis Ueland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Mat og helse ved NOFIMA
1 - 3 av 3