Cristin-resultat-ID: 1975343
Sist endret: 5. januar 2022, 15:37
Resultat
Mastergradsoppgave
2021

Hvordan ble kvinnekroppen brukt som formidler i performancekunsten på 1960 og 1970-tallet? En analyse av performancene Meat Joy, Interior Scroll, Lips of Thomas og Cut Piece.

Bidragsytere:
  • Ambra Emilia Torstveit

Utgiver/serie

Utgiver

Institutt for kunst- og medievitenskap

Om resultatet

Mastergradsoppgave
Publiseringsår: 2021
Antall sider: 102

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Teatervitenskap og drama
- Fagområde: Humaniora

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hvordan ble kvinnekroppen brukt som formidler i performancekunsten på 1960 og 1970-tallet? En analyse av performancene Meat Joy, Interior Scroll, Lips of Thomas og Cut Piece.

Sammendrag

I denne masteroppgaven svarer jeg på problemstillingen «Hvordan ble kvinnekroppen brukt som formidler i performancekunsten på 1960 og 1970-tallet»? Dette gjør jeg ved å analysere fire performancer fra denne tidsperioden. Oppgaven består av en teoretisk del der jeg gjør rede for begreper og felt knyttet opp mot problemstillingen, samt en analyse av fire forskjellige performancer fra disse tiårene. Disse performancene er også analysert opp mot hverandre til slutt i oppgaven. Jeg starter med en innledning som forteller litt om meg selv og om hvorfor jeg valgte å fokusere på nettopp denne problemstillingen, det står litt om mine personlige erfaringer som kvinne, samt en mer generell tilnærming til kvinnekamp, som jeg syns er et veldig viktig tema. Deretter kommer det en utdypning av problemstillingen hvor jeg snakker litt om hvorfor jeg har valgt nettopp 1960 og 1970-tallet som de to tiårene jeg vil fokusere på samt en oppsummering av hvordan jeg har tenkt å gå frem, hvilke begreper jeg skal ta for meg og hvorfor jeg har valgt nettopp de fire performancene jeg har valgt. Etter disse innføringene i viktig tematikk knyttet opp mot min problemstilling begynner jeg på den analytiske delen av oppgaven. Det første jeg skriver om her er begrepet metode, en kort innføring i begrepets betydning og også hvilken metode jeg har tenkt å anvende i analysene mine. Jeg skriver videre om kasusstudier som er min valgte analytiske metode, jeg gir en kort forklaring på begrepets betydning samt en begrunnelse for hvorfor jeg har valgt nettopp denne. Så kommer vi til selve analysen, her vil jeg forklare begrepet analyse samt gjøre rede for den tematiske analyse-modellen jeg har valgt å bruke. Analysen er delt inn i fire hovedkategorier: «Kunstneren», «Kvinnekroppens funksjon i verket», «Kontekst» og «Mottagelse». Den første performancensen jeg tar for meg er «Meat Joy» av Carolee Schneeman, jeg fortsetter med verket «Interior scroll» av samme kunstner, deretter fortsetter jeg med «Lips of Thomas»av Marina Abramovic og avslutter med «Cut Piece» av Yoko Ono. Hver av disse perfromancene blir analysert ut fra de fire analysekategoriene. Avslutningsvis analyseres forskjeller og ulikheter mellom de fire performancene.. Oppgaven avsluttes med en konkludering av problemstillingen samt en oppsummering av de viktigste funnene og innsikten jeg har oppnådd denne masteroppgaven.

Bidragsytere

Ambra Emilia Torstveit

  • Tilknyttet:
    Forfatter
Aktiv cristin-person

Cecilie Haagensen

  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2