Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
1976211
Sist endret:
23. februar 2022, 13:09
NVI-rapporteringsår:
2021
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2021
The boss is not always right: Norwegian preschoolers do not selectively endorse the testimony of a novel dominant agent
Erik Kjos Fonn
Joakim Haugane Zahl
og
Lotte Thomsen
Tidsskrift
Tidsskrift
Child Development
ISSN 0009-3920
e-ISSN 1467-8624
NVI-nivå 2
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2021
Sider: 1 - 14
Open Access
Lenker
Lenker
original online (doi)
https://doi.org/10.1111/cdev.13722
Institusjonsarkiv
hdl.handle.net/10852/90437
Importkilder
Importkilder
Scopus-ID: 2-s2.0-85121807646
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Psykologi
Beskrivelse
Beskrivelse
Engelsk
Tittel
The boss is not always right: Norwegian preschoolers do not selectively endorse the testimony of a novel dominant agent
Sammendrag
Theories of cultural evolution posit that cues of competence-based prestige, rather than formidability-based dominance, should guide culturally transmitted learning, but recent work suggested that French and Kaqchikel Guatamalan preschoolers place their epistemic trust in dominant others. In contrast, this study shows that 249 three- to six-year-olds (116 girls, tested between 2016 and 2018 across metropolitan locations with varying ethnic composition and socioeconomic status) randomly endorsed the word-labels of dominant and subordinate agents in the egalitarian culture of Norway, using stimuli which solicit dominance inferences among infants and manipulating anonymity across studies to control for egalitarian desirability bias. A meta-analysis estimated that 48% endorsed the dominant's testimony. This demonstrates that the tendency to endorse the epistemic claims of dominant individuals does not emerge reliably in early childhood.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Erik Kjos Fonn
Forfatter
ved Metode, arbeids-, kultur- og sosialpsyk ved Universitetet i Oslo
Joakim Haugane Zahl
Forfatter
ved Metode, arbeids-, kultur- og sosialpsyk ved Universitetet i Oslo
Lotte Thomsen
Forfatter
ved Metode, arbeids-, kultur- og sosialpsyk ved Universitetet i Oslo
Forfatter
ved Aarhus Universitet
1
-
3
av
3