Cristin-resultat-ID: 1999999
Sist endret: 10. februar 2022, 13:47
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2022

Kollegial veiledning - muligheter og snublesteiner

Bidragsytere:
  • Anne Line Wittek

Presentasjon

Navn på arrangementet: KKKP-fagdag
Sted: Bergen
Dato fra: 1. februar 2022
Dato til: 1. februar 2022

Arrangør:

Arrangørnavn: Høgskolen på vestlandet

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2022

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kollegial veiledning - muligheter og snublesteiner

Sammendrag

Kollegial veiledning – muligheter og snublesteiner Line Wittek, KKKP-fagdag, 1. Februar 2022 Abstract Vitenskapelig ansatte jobber langt mer enn hva normalarbeidsdagen tilsier (Stensaker 2021). Likevel har de økt sin forskningsproduksjon samtidig som de fortsatt bruker svært mye av sin tid på undervisning. Kravene til kvalitet i undervisningen har alltid vært høye, det nye er at kvalitet skal tilstrebes gjennom kollegialt samarbeid. Også når det gjelder forskning gjelder økte krav til samarbeid. Robuste forskningsmiljøer forutsetter samarbeid både institusjonelt, nasjonalt og internasjonalt, og er i dag en forutsetning for å få etablert og gjennomført forskningsprosjekter av en viss størrelse. Økte krav til effektivisering kombinert med økte krav til samarbeid og dialog oppfattes av mange som et paradoks. De som har deltatt i kollegaveiledning og responsgrupper vet at det tar tid – tid som vi egentlig ikke har. Det tar tid å etablere tillitt og det tar tid å finne en god form på dialogen (Wittek et. al. 2021). Likevel vil jeg argumentere for at man sparer tid og øker mulighetene for å lykkes med kvalitetsarbeid ved å samarbeide, både når det gjelder undervisning og forskning. Fra den internasjonale forskningslitteraturen vet vi imidlertid at noen former for samarbeid er bedre egnet enn andre til å utvikle praksiser og de personene som deltar i dem (Esterhazy et. al. 2021, Wittek 2021). For å finne frem til måter å samarbeide på som gir ønskede resultater, er disse spørsmålene særlig viktige: - Hvilke aspekter påvirker hvordan kollegial veiledning utspiller seg og hva man får ut av det? - Hva er det vi vil oppnå med kollegial veiledning hos oss? - Hvordan passer det best for oss å jobbe for å oppnå det vi ønsker å få til? Kilder: Esterhazy, Rachelle; de Lange, Thomas; Bastiansen, Sofie & Wittek, Anne Line (2021). Moving Beyond Peer Review of Teaching: A Conceptual Framework for Collegial Faculty Development. Review of Educational Research. ISSN 0034-6543. 91(2), s. 237–271. doi: 10.3102/0034654321990721. Stensaker, Bjørn (2021). På vei mot en ny kollegialitet? I Wittek, Anne Line & de Lange, Thomas (Red.), Kollegaveiledning i høyere utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 9788215048420. s. 220-226 Wittek, Anne Line (2021). Feedback mellom kolleger - et teoretisk perspektiv. I Wittek, Anne Line & de Lange, Thomas (Red.), Kollegaveiledning i høyere utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 9788215048420. s. 48–63. Wittek, Anne Line; Kartzow, Marianne Bjelland & Hermansen, Hege (2021). Hva skjer i dialogene? Om samtaledynamikker i kollegaveiledning og potensial for læring. I Wittek, Anne Line & de Lange, Thomas (Red.), Kollegaveiledning i høyere utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 9788215048420. s. 81–102.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Anne Line Wittek

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo
1 - 1 av 1