Cristin-resultat-ID: 2015749
Sist endret: 6. februar 2023, 14:45
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Teacher-student approach for lung tumor segmentation from mixed-supervised datasets

Bidragsytere:
  • Vemund Fredriksen
  • Svein Ole Matheson Sevle
  • André Pedersen
  • Thomas Langø
  • Gabriel Kiss og
  • Frank Lindseth

Tidsskrift

PLOS ONE
ISSN 1932-6203
e-ISSN 1932-6203
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Publisert online: 2022
Volum: 17
Hefte: 4
Artikkelnummer: e0266147
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85127635528

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Teacher-student approach for lung tumor segmentation from mixed-supervised datasets

Sammendrag

Purpose Cancer is among the leading causes of death in the developed world, and lung cancer is the most lethal type. Early detection is crucial for better prognosis, but can be resource intensive to achieve. Automating tasks such as lung tumor localization and segmentation in radiological images can free valuable time for radiologists and other clinical personnel. Convolutional neural networks may be suited for such tasks, but require substantial amounts of labeled data to train. Obtaining labeled data is a challenge, especially in the medical domain. Methods This paper investigates the use of a teacher-student design to utilize datasets with different types of supervision to train an automatic model performing pulmonary tumor segmentation on computed tomography images. The framework consists of two models: the student that performs end-to-end automatic tumor segmentation and the teacher that supplies the student additional pseudo-annotated data during training. Results Using only a small proportion of semantically labeled data and a large number of bounding box annotated data, we achieved competitive performance using a teacher-student design. Models trained on larger amounts of semantic annotations did not perform better than those trained on teacher-annotated data. Our model trained on a small number of semantically labeled data achieved a mean dice similarity coefficient of 71.0 on the MSD Lung dataset. Conclusions Our results demonstrate the potential of utilizing teacher-student designs to reduce the annotation load, as less supervised annotation schemes may be performed, without any real degradation in segmentation accuracy.

Bidragsytere

Vemund Fredriksen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for datateknologi og informatikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Svein Ole Matheson Sevle

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for datateknologi og informatikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Andre Pedersen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som André Pedersen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for klinisk og molekylær medisin ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Kirurgisk klinikk ved St. Olavs Hospital HF
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Helse ved SINTEF AS

Thomas Langø

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Sentral stab ved St. Olavs Hospital HF
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Helse ved SINTEF AS

Gabriel Hanssen Kiss

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Gabriel Kiss
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Sentral stab ved St. Olavs Hospital HF
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for datateknologi og informatikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »